Massa-ontslag bij Bosch Mobility in Duitsland

Productie van brandstofcellen in het Duitse Feuerbach bij Stuttgart. In deze productielocatie verdwijnen uiterlijk 2030 zo'n 3.500 banen waarvan 1.500 in de fabriek (foto: Bosch).
Productie van brandstofcellen in Feuerbach bij Stuttgart. In deze productielocatie van Bosch Mobility verdwijnen uiterlijk 2030 zo'n 3.500 banen waarvan 1.500 in de fabriek (foto: Bosch).

Opnieuw een massa-ontslag in de autosector in Duitsland: Bosch gaat nog eens 13.000 arbeidsplaatsen schrappen in de Duitse fabrieken van Bosch Mobility. De Duitse toeleverancier voor de auto-industrie had vorig jaar wereldwijd ook al 10.000 banen geschrapt. De nieuwe ontslagronde is volgens het bedrijf noodzakelijk om kosten blijvend terug te dringen en concurrerend te blijven. De aangekondigde plannen moeten in 2030 zijn uitgevoerd.

Ook banen in het hoofdkantoor van het concern en kleinere dochterondernemingen in de Mobility-divisie worden getroffen, meldt het bedrijf in een verklaring.

Er werken verspreid over de wereld totaal bijna 417.900 medewerkers (eind 2024) bij de Bosch-groep. Dat was zo’n 11.600 minder dan een jaar eerder. In Duitsland daalde het aantal medewerkers met ruim 4.500 tot ruim 129.600.

Het concern wijst op uitdagende economische omstandigheden en marktomstandigheden die recent alleen nog maar uitdagender geworden zijn.

Regelgevend kader ontbreekt

De wereldwijde autosector blijft het lastig houden. En het ontbreken van een regelgevend kader maakt het moeilijk om nieuwe technologieën, zoals waterstof, in te voeren.

Daarnaast loopt de marktpenetratie van opkomende technologieën zoals elektromobiliteit en geautomatiseerd rijden aanzienlijke vertraging. Ook verschuift de vraag in de afzetmarkten van Bosch in grote mate naar regio’s buiten Europa.

Daar komen nog de voortdurende structurele veranderingen en de zeer hoge prijs- en concurrentiedruk in de wereldwijde auto-industrie bij.

Geopolitieke ontwikkelingen en handelsbarrières, zoals invoerheffingen, zorgen daarnaast voor veel onzekerheid, maar maken ook dat de concurrentie nog heviger zal worden, verwacht het concern.

Forse investeringen nodig

Bosch Mobility moet in deze uitdagende omgevingen ook nog eens fors investeren, grotendeel uit eigen middelen, geeft Bosch aan.

Dit alles zorgt volgens het concern voor een tekort van ongeveer 2,5 miljard euro in haar Mobility-activiteiten.

“We moeten dringend werken aan het concurrentievermogen in de mobiliteitssector en onze kosten blijvend verlagen”, aldus Stefan Grosch, lid Raad van Bestuur en directeur Human Resource van Bosch. “Daarvoor zetten we veel middelen in.”

Grote mogelijkheden, onder meer door AI

Het bedrijf ziet grote mogelijkheden om kosten te besparen door productiviteitswinst te behalen. Dit door kunstmatige intelligentie in productie en engineering te gebruiken en kosten voor materiaal en apparatuur te verlagen.

Daarnaast wil Bosch kapitaaluitgaven verminderen en de logistieke en wereldwijde toeleveringsketens efficiënter te maken.

Zo wil het concern groeikansen waar mogelijk benutten en ervoor zorgen dat de Bosch Mobility-locaties wereldwijd levensvatbaar blijven.

Banenverlies onvermijdelijk

Maar het bedrijf zegt ook niet te ontkomen aan structurele en personeelsaanpassingen. “Helaas kunnen we niet om verdere banenverlies heen, bovenop het reeds aangekondigde aantal”, aldus Grosch. “Dat doet ons veel pijn, maar er is helaas geen andere keuze.”

Met name in Europa en Duitsland maakt de relatief sterke aanwezigheid van Bosch het onmogelijk om het huidige hoge personeelsbestand in stand te houden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven