Industriële bedrijven in Nederland ervaren nog altijd knelpunten in de supply chain. 96% ervaart problemen die hun bedrijf beïnvloeden, meer dan een kwart (26%) geeft zelfs aan te maken te hebben met ernstige verstoringen. Zo is het aantal dagen dat de productie daadwerkelijk moest worden stilgelegd toegenomen van 22 dagen in 2024 naar 28 dagen dit jaar. In 2021 lag dit overigens nog op 37 dagen. Verder zijn de bedrijven positiever over hun eigen economische situatie (57%) dan vorig jaar rond deze tijd.
Dat blijkt uit het nieuwe supply chain report van reichelt elektronik. Grootste uitdagingen waar industriële bedrijven voor staan zijn volgens het rapport de prijsstijgingen voor onderdelen. 77% noemt dit als pijnpunt, nog vóór knelpunten in de supply chain (64%). Vorig jaar had 63% problemen met de hoge prijzen.
Andere uitdagingen zijn de hoge energieprijzen (60%), gevolgd door de moeilijke economische situatie (58%), strengere milieuregels (ook 58%) en politieke spanningen en ontwikkelingen.
Ook ervaren de bedrijven concurrentiedruk van goedkopere producenten (54%) en van oplossingen en producten die innovatiever zijn (50%).
Daarnaast noemen zij de implementatie van de Duitse supply chain due diligence act (50%) en digitalisering (47%) als uitdagingen.
Leveringsproblemen: vooral accu’s/opladers
De grootste productgroep die dit jaar is getroffen door leveringsproblemen zijn accu’s en oplaadtechnologie (37%), dat is vijf procentpunten meer dan in 2024.
Op de tweede plaats staan computeronderdelen, zoals RAM, harde schijven en grafische kaarten (33% tegenover 30% in 2024).
Op de derde plaats volgen sensoren (29%) al is dit percentage ten opzichte van vorig jaar wel gedaald. Toen noemde 40% deze productgroep nog.
Bedrijven zijn dit jaar optimistischer geworden over de mogelijkheid om de toeleveringsketen waar ze inzitten de komende 12 maanden te verbeteren. Was vorig jaar 36% optimistisch, dit jaar is 48% (voorzichtig) optimistisch.
Verruiming blik naar Europa
Verder hebben de bedrijven hun blik meer en meer op andere markten in Europa gericht. Ruim een derde (36%) van de bedrijven heeft in de afgelopen 12 maanden nieuwe handelsrelaties aangeknoopt met bedrijven uit Noord-, West- of Midden-Europa.
Handelsrelaties met bedrijven uit Oost- en Zuid-Europa liggen wat lager (30%), maar 37% zegt dit volgend jaar wel van plan te zijn.
In de afgelopen 12 maanden is slechts 23% van de bedrijven nieuwe partnerschappen aangegaan in de VS, terwijl dat voor Zuidoost-Azië (19%) en Oost-Azië (16%) nog lager lag.
Investeren in automatisering
46% investeerde vorig jaar in automatiseringsoplossingen voor hun supply chain, 39% is van plan om dit volgend jaar te doen. Daarnaast heeft 44% hun bestaande oplossingen geoptimaliseerd.
Welke onderdelen van de supply chain zijn al geautomatiseerd? Een meerderheid (65%) wijst op voorraadbeheer, gevolgd door orderverwerking (50%) en een slimme planning en prognoses voor de supply chain als geheel (42%).
Nederlands bedrijf toont veerkracht
De belangrijkste conclusie is dat, hoewel de uitdagingen complex zijn, Nederlandse bedrijven veerkracht laten zien, vindt Christian Reinwald, hoofd productmanagement en marketing bij reichelt elektronik.
“Door nieuwe partnerschappen in Europa te smeden en te investeren in alternatieve inkoopstrategieën, laten ondernemers zien dat zij zich niet laten verlammen door onzekerheid, maar actief bouwen aan een robuustere toekomst.”
Het is de vijfde opeenvolgende keer dat reichelt elektronik het Supply Chain Report uitbrengt. Hiervoor zijn 250 industriële bedrijven in Nederland bevraagd.
