‘Het roer moet om bij de metaalbedrijven’

Ires Veerman (tijdens de presentatie van de Factory of the Future Exists Today): “Kostenreductie is niet hetzelfde als inleveren op je marge. Elk bedrijf wil een marge hebben. Als we slimmer samenwerken en meer in processen gaan denken, kunnen we marge stapelen vermijden.” (Foto: MTL Metaal Magazine.)
Ires Veerman (tijdens de presentatie van de Factory of the Future Exists Today): “Kostenreductie is niet hetzelfde als inleveren op je marge. Elk bedrijf wil een marge hebben. Als we slimmer samenwerken en meer in processen gaan denken, kunnen we marge stapelen vermijden.” (Foto: MTL Metaal Magazine.)

Verspanende en plaatbewerkende bedrijven zullen anders moeten gaan werken om kosten te verlagen en capaciteit te vergroten. Dat zegt Ires Veerman, branchemanager FPT en Nevat, in MTL Metaal Magazine. “Veranderen is voor iedereen moeilijk. Maar als je blijft doen wat je altijd gedaan hebt, denk ik dat je het niet gaat halen.” Dat klinkt wellicht hard en negatief. Toch is zij ervan overtuigd dat elk bedrijf kan veranderen.

“Dit begint met samenwerken en je open durven stellen. Data delen en niet bang zijn om daardoor te verliezen”, vertelt Ires Veerman in de nieuwe MTL Metaal Magazine.

FPT en Nevat toeren – ook nog dit najaar – gezamenlijk door het land om zowel met de verspanende als plaatwerkbedrijven over de toekomst te praten. Beide brancheorganisaties gaven eerder het voorbeeld door zelf hechter te gaan samenwerken.

Zij deden dit omdat ze de gemeenschappelijke ambitie hebben om de Nederlandse maakindustrie slimmer te maken en bedrijven naar een hoger niveau te helpen. Daarin trekken zij dan ook met elkaar op.

Aanleiding voor de toer is het uitkomen van twee onderzoeken. Samen met MCB hebben FPT en Nevat het rapport ‘Strategische Groei in de Verspaning’ opgesteld.

En voor plaatwerkbedrijven is met ABN Amro het rapport ‘Klanteisen en hoge lasten dwingen tot herziening van het bedrijfsmodel’ uitgebracht. Op basis hiervan is voor de plaatwerkbedrijven een soort canvasmodel gemaakt, dat ze meer zicht geeft op waar hun onderneming staat.

Groeikansen en knelpunten

“We willen inzicht krijgen in waar de groeikansen en knelpunten voor beide sectoren liggen. Deze kennis helpt ons om gerichter met de leden in gesprek te gaan over toekomstbestendigheid”, zegt Ires Veerman over het waarom van deze beide campagnes.

Hoewel de beide rapporten totaal verschillend zijn, is de kernboodschap dezelfde. Om de toekomstige vraag aan te kunnen in een wereld met minder vakmensen en mondiale concurrentie, moeten bedrijven automatiseren en digitaliseren. Méér met minder doen. En slimmer samenwerken.

Ires Veerman: “De ketens moeten simpeler en efficiënter, zodat we de kosten reduceren. Anders kunnen we als Europa niet meedoen op de wereldmarkten.”

Dit geldt zowel voor de verspanende bedrijven als voor de plaatbewerkingsindustrie.

Kostenreductie is níet: marge inleveren

“Kostenreductie is overigens niet hetzelfde als inleveren op je marge”, benadrukt ze. “Elk bedrijf wil een marge hebben. Als we slimmer samenwerken en meer in processen gaan denken, kunnen we marge stapelen vermijden.”

Mooi voorbeeld van slimmer samenwerken is volgens de brachemanager de Factory of the Future Exists Today.

Hierbij gaan een aantal FPT-leden deze maand tijdens de EMO Hannover de samenwerking aan.

De Nederlandse bedrijven demonstreren op een speciaal plein in hal 15 een autonome productiestraat, op basis van oplossingen die vandaag al beschikbaar zijn.

“We laten er zien dat een integrale oplossing voor autonome productie voor iedereen bereikbaar is”, vertelt Ires Veerman.

“Elk bedrijf kan zich herkennen in een onderdeel van de fabriek en inschatten waar het zelf staat qua automatisering en digitalisering en welke vervolgstap mogelijk is.”

Hoe kunnen bedrijven het beste zelf veranderen? “Kijk naar je eigen bedrijf en zoek naar de punten waar een kleine verandering een groot verschil kan maken en begin daarmee. Dat kan elk bedrijf.”

Meer informatie

In het artikel ‘Goedkoper produceren betekent niet marge inleveren’ met Ires Veerman komen verder aan bod:

  • andere afzetmarkten dan semicon vinden
  • hoe inspelen op consolidatie in de markt
  • het belang van kleine bedrijven
  • de noodzaak van openheid
  • denken in processen
  • TechniShow 2026: beurzen relevanter dan ooit

Lees ook meer over de onderzoeken en over meer en slimmer samenwerken in maakketens in het septembernummer van MTL Metaal Magazine.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven