Flanders Make bouwt slimme, flexibele assemblageomgeving

Productpakketten (kits) worden opgeslagen in de Kardex Miniload-in-a-Box en zijn klaar voor gebruik wanneer de productie ze nodig heeft (foto: Kardex).
Productpakketten (kits) worden opgeslagen in de Kardex Miniload-in-a-Box en zijn klaar voor gebruik wanneer de productie ze nodig heeft (foto: Kardex).

Flanders Make bouwt in Kortrijk aan een slimme, flexibele assemblageomgeving waarin cobots zelfstandig taken uitvoeren, amr’s onderdelen aanleveren en medewerkers optimaal ondersteund worden met een wms. Het strategisch onderzoekscentrum voor de Vlaamse maakindustrie ziet bij deze fabriek van de toekomst een essentiële rol voor slimme opslag.

In de infrastructuur in Kortrijk stellen cobots een kit (productpakket) samen, vervoeren amr’s (autonome mobiele robots) deze naar bewerkingscellen, terwijl assemblagetaken automatisch worden uitgevoerd. Mensen hoeven alleen nog in te grijpen bij fouten of onderhoud.

Met deze testopstelling wil Flanders Make onderzoeken hoe productie in Europa slimmer, flexibeler én betaalbaar kan blijven zónder afhankelijk te hoeven zijn van massaproductie of handwerk.

“Onze economie is veranderd”, geeft Karel Bauters, infrastructuurmanager bij Flanders Make, aan. “Klanten willen maatwerk, in kleinere aantallen. De klassieke assemblagelijn loopt daar tegenaan.”

“Wij bouwen een systeem dat kan omgaan met veel variatie, zonder telkens het hele proces om te gooien.” Bovendien biedt het handvatten hoe bedrijven kunnen inspelen op arbeidstekorten.

‘Van uitvoerder naar regisseur’

De opstelling met infrastructuur bij Flanders Make infrastructuur in Kortrijk.

In de fabriek van de toekomst in Kortrijk is de mens niet langer de uitvoerder, maar de regisseur.

Hiervoor werken verschillende technologieën slim samen, stelt Flanders Make.

Een Miniload-in-a-Box van Kardex fungeert als opslag voor losse onderdelen én als tijdelijke buffer voor samengestelde kits.

Amr’s zorgen ervoor dat de juiste componenten op het juiste moment worden opgehaald uit het slimme opslagsysteem.

Flexibele, modulaire werkcellen voeren taken uit die afhankelijk zijn van het product.

Een wms (warehouse management systeem) (in deze opstelling van Fox4Work van BTB Europe) zorgt ervoor dat alles naadloos samenwerkt.

“De robot weet welk onderdeel hij moet pakken, en waar het moet komen”, legt Bauters uit. “Maar hoe hij dat doet, bepaalt hij zelf.”

“We sturen op taakniveau, niet op beweging. Dat maakt het systeem veel flexibeler.”

‘Kitting’ als strategisch ontkoppelpunt

Een belangrijk principe in de testopstelling is ‘kitting’ als strategisch ontkoppelpunt. Dat betekent dat onderdelen vooraf worden samengebracht in kits.

Deze productpakketten worden opgeslagen in de Kardex Miniload-in-a-Box en zijn klaar voor gebruik wanneer de productie ze nodig heeft.

Hierdoor is het volgens Flanders Make mogelijk om maatwerk te leveren zonder dat dit ten koste gaat van de snelheid van de assemblagelijn.

Zonder tijdsdruk of piekbelasting

“Je kunt vandaag kits samenstellen en die morgen gebruiken”, geeft Bauters aan. “Alles is 24/7 voorbereid, dus snelheid is niet meer afhankelijk van mensen op de werkvloer.”

De combinatie van slimme opslag en voorspelbare planning maakt het volgens hem mogelijk om zonder tijdsdruk of piekbelasting te produceren; óók met veel variatie in producten.

De modulaire werkcellen laten zich, aldus Bauters, herconfigureren, afhankelijk van het product dat je wil maken.

“Wil je vandaag een wisselstuk assembleren, en morgen een submodule met andere stappen? Dan stel je eenvoudig een andere kit samen, de software past zich aan, en de werkcellen weten wat ze moeten doen.”

Delen nu al toepasbaar

Hoewel dit project nog volop in ontwikkeling is, zijn delen van de technologie nu al toepasbaar in de industrie.

Te denken valt aan het automatisch picken van onderdelen uit de Kardex Miniload-in-a-Box, het samenstellen en bufferen van kits, de taakgebaseerde aansturing van cobotarmen, alsmede de slimme software-integratie tussen wms, robotica en amr’s.

‘Sleutelrol Kardex’

“We zijn trots dat onze Miniload-in-a-box een sleutelrol speelt in deze opstelling,” zegt Hans Zevenbergen, manager sales bij Kardex. “Het toont aan hoe opslagtechnologie de spil kan vormen in een volledig geautomatiseerd assemblageproces.”

 “We dromen van een productieomgeving waarin je alleen nog je CAD-tekening aanlevert”, vertelt Bauters. “De rest verloopt automatisch. Niet om de mens uit het systeem te halen, maar om hem optimaal te ondersteunen.”

“Automatisering neemt het eenvoudige en repetitieve werk over, zodat mensen zich kunnen richten op toezicht en besluitvorming.”

Voor wie relevant?

Een omgeving waarin deze ontwikkelingen centraal staan is volgens Flanders Make relevant voor bedrijven met veel productvariatie (zoals high-mix low-volume-productie) en voor assemblagebedrijven (die stappen willen zetten richting automatisering)

Daarnaast is het van belang voor logistiek managers (die zoeken naar manieren om arbeidstekorten op te vangen) en voor innovatieve maakbedrijven die hun processen schaalbaar willen maken.

Strategisch onderzoekscentrum

Flanders Make is het strategisch onderzoekscentrum voor de Vlaamse maakindustrie.

Ruim 1.000 onderzoekers werken daarvoor, verspreid over drie locaties (Kortrijk, Lommel en Leuven) én bij alle Vlaamse universiteiten (KU Leuven, UGent, UHasselt, VUB en UAntwerpen).

Samen met bedrijven ontwikkelt het centrum innovaties op het gebied van assemblage, productieplanning en voertuigtechnologie.

In Kortrijk ligt de focus op flexibele assemblage. De centrale vraag: hoe kun je op kleine schaal geautomatiseerd assembleren, zonder dat het te duur wordt?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.