Momenteel is 1 op de 4 werknemers mantelzorger. Vaak zijn werknemers zich daar niet van bewust, maar heeft het wel invloed op hun functioneren. Door actief beleid te voeren op het gebied van mantelzorg kunnen werkgevers samen met hun werknemers naar maatwerkoplossingen zoeken.
“Dat contact tussen werknemer en werkgever is erg belangrijk”, zegt Heidi Sprekelmeyer van de Stichting Werk&Mantelzorg, “want het begint met bewustzijn en bespreekbaar maken van het onderwerp. Vaak weten werknemers namelijk niet eens dat ze eigenlijk mantelzorger zijn. Maar ook iemand die regelmatig mee naar het ziekenhuis gaat met een chronisch zieke partner, boodschappen doet voor zijn gehandicapte kind of iemand die zorgtaken van zijn ouders op zich neemt is mantelzorger.”
De combinatie van die mantelzorgtaken met een reguliere baan is zeker niet makkelijk. Daarom is het ten eerste belangrijk dat mantelzorgers zich ervan bewust zijn dat ze mantelzorger zijn. Om vervolgens met hun werkgever in gesprek te gaan over de problemen die ze ervaren en hoe ze die samen kunnen oplossen. Sprekelmeyer vervolgt: “Uit de praktijk blijkt dat werkgever en werknemer samen heel goed oplossingen kunnen vinden. Bijvoorbeeld meer uren werken in minder dagen, vroeger of later beginnen met werken, tijdelijk verlof opnemen, pauze nemen om zaken met zorgorganisaties te regelen of de zorgtaken anders organiseren. Daarnaast kunnen werknemers ook gebruik maken van bestaande regelingen zoals calamiteitenverlof, kortdurend zorgverlof en langdurend verlof. Uiteindelijk gaat het erom een oplossing te vinden die goed is voor de mantelzorger, zijn collega’s en zijn werkgever. Mijn advies is daarom: ben je mantelzorger, praat er dan over met je leidinggevende, HR of vraag hulp bij je vakbond.”
Voor meer informatie ga je naar www.mantelzorgmetalektro.nl/werknemers
Campagne
De sector Metalektro is op 10 november – de Dag van de Mantelzorg – een campagne gestart om mantelzorg in de sector een podium te geven. Bedrijven in de Metalektro kunnen een set gratis campagnemateriaal bestellen om mantelzorg binnen hun bedrijf onder de aandacht te brengen. Daarnaast worden er diverse webinars gegeven over het onderwerp en kunnen bedrijven ook een ‘pop-up event’ op hun eigen locatie boeken. Deze campagne is een gezamenlijk initiatief van werkgevers- en werknemersorganisaties in de Metalektro (FME, FNV, CNV, De Unie en VHP2) en wordt uitgevoerd door Stichting Werk & Mantelzorg. Alle informatie over de campagne, inspiratie, tips en hulpmiddelen staan op www.mantelzorgmetalektro.nl.
Dit artikel valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
