DMG Mori, Gefertec (in samenwer-
king met Emag), GF Machining (met
AM technologie van 3D Systems),
Hermle, Matsuura (nu niet op de
beurs), Renishaw en Trumpf. Ook
Okuma biedt een machine aan met
een laserbron van Trumpf. Dit jaar
zag je in Frankfurt dat Chiron en
Grob ook mee gaan doen. Bij al die
machinebouwers hoor je de bood-
schap dat het gaat om het gehele
proces en de bijbehorende automa-
tisering van de procesketen. Metaal-
machinebouwers kunnen dat. Denk
maar aan de productielijnen die ze
ontwikkelen en ‘verknopen’ voor
automotive OEM’ers. Het kan de
doorbraak voor grootschalig metaal-
printen zijn. De genoemde machi-
nebouwers kunnen immers goed
bewerkingsmachines bouwen. Dit
lijkt een open deur, maar je ziet op
Formnext toch ook nog veel knutsel-
machines met een hoog Lego-gehalte.
Remschijf
Chiron heeft een dijk van een busi-
nesscase. Onlangs is de nieuwe Euro
7-emissienorm aangenomen. Naast
emissie-eisen voor verbrandingsmo-
toren worden nu ook grenzen gesteld
aan de uitstoot van fijnstof door
autobanden en -remschijven. Die
uitstoot van fijnstof is overigens ook
bij elektrische auto’s een probleem.
Uit de uitleg van Chiron blijkt dat
de huidige uitstoot van remstof van
15-20 mg/km gereduceerd moet
worden naar 9 mg/km. Aanvankelijk
was de eis zelfs 5-7 mg/km, maar
de autolobby heeft dat waarschijn-
lijk weer kunnen oprekken. Met de
huidige remmen is het niet mogelijk
om aan de norm te voldoen. Daarom
heeft Chiron onder de benaming AM
Coating een technologie ontwikkeld
voor hogesnelheids-laserdepositie
van metaalpoeders op lamellair
gietijzeren remschijven. Op beide
zijden van de schijf komen twee
lagen met een dikte van 0,2 tot
0,3 mm. Eerst een rvs-laag voor
corrosiebescherming en vervolgens
een slijtagelaag met harde carbiden
in een rvs-matrix. Voorbewerking
(opruwing) is niet nodig. Het laser-
Aluminium delen gemaakt met het microgietproces (liquid metal printing) van Grob. Het linker-
deel is opgebouwd in 120 minuten met druppels van 690 micrometer en 500 Hz, het deel rechts
in 340 minuten met druppels van 460 micrometer en 400 Hz. In 2018 is Grob gestart met de
ontwikkeling van het proces. Nu is het voor het eerst op de beurs.
Op de stand van Trumpf maakt een voor-
beeld de voordelen van additive manufactu-
ring duidelijk. Het onderste deel is gemaakt
met poederbedtechnologie. Dat zorgt voor
minder materiaalverbruik en maakt gekromde
kanalen mogelijk
Een roestvaste 316L steun van een trans-
portband gemaakt door K3D. Gemaakt
vanuit draad met DED (direct energy deposi-
tion, waarbij de laser het draad smelt). K3D
noemt als voordelen dat een draadwisseling
veel gemakkelijker is dan een poederwisse-
ling en dat een veel groter afmetingenbereik
haalbaar is.
MTL METAAL MAGAZINE DECEMBER 2022 BEURS 37
4
36-37-38-39_formnext.indd 37 06-12-2022 08:46