Pagina 34 van: MTL Metaal Magazine 7 – 2022

Een mast wordt automatisch naar de lasrobots geleid.
ontstaan. Inmiddels is bijna het punt
bereikt dat we kunnen produceren
met een constante goede kwaliteit.
Vervolgens kunnen we de productie
geleidelijk verhogen. De verwachting
is om tegen het einde van dit jaar
met de lasinstallatie in dagdienst te
produceren, waarna we de capaciteit
kunnen verhogen naar de capaciteit
die we voor ogen hebben.”
Logistieke uitdagingen
De lasinstallatie in gebruik nemen
zorgde voor weinig tot geen lastech-
nische uitdagingen. “Ook het pro-
grammeren viel erg mee evenals het
ophalen van de juiste materialen uit
het magazijn. De grootste uitdaging
voor ons is om het logistieke geheel
eromheen goed te organiseren. Als
de lasrobot op volle snelheid last,
komen er dagelijks twee vrachtwa-
Constante kwaliteit
De lasinstallatie is nog maar net in
gebruik. “In eerste instantie heb-
ben we wat revisies gehad op het
hechtstation om ervoor te zorgen
dat we het geheel stabiel kregen.
Fouten in het programma of in de
werking van de installatie hebben
we eruit gehaald om te voorkomen
dat er te grote afwijkingen zouden
twee uiteindes, met behulp van een
hechtstation. Staan deze flenzen
onder de juiste hoek, dan wordt het
geheel vrijgegeven en kan de lasrobot
aan de slag. De operator scant diverse
onderdelen, zodat de robotinstallatie
weet om welk type staander het gaat.
Hierdoor weet de robot welk pro-
gramma hij moet volgen.”
Zestien stations
Er is een bufferruimte van 16 staan-
ders waarmee de robot kan worden
gevuld. “Voor het lasproces komt
de mast terecht op een zogeheten
bedwagen die langs de twee robots in
de lasinstallatie rijdt. Als eenmaal de
mast in de juiste positie is geplaatst,
kunnen de robots de flenzen op de
buis aflassen. Hierna worden ook de
diagonaal-platen aan de masten ge-
last. De robots halen deze platen au-
tomatisch uit het magazijn waarmee
ze in verbinding staan. Het systeem
is zo bedacht dat in principe
’s nachts autonoom geproduceerd
zou kunnen worden. Maar dat heb-
ben we nu nog niet uitgeprobeerd.”
MTL METAAL MAGAZINE DECEMBER 2022 MACHINES EN GEREEDSCHAPPEN 34
5G-masten
Een 5G-mast bestaat uit meerdere secties van 10 meter lang. “Deze bestaan
uit drie staanders en vierentwintig diagonalen”, vertelt Joordens. “Deze
diagonalen worden elders in de fabriek nog handmatig geproduceerd.
Om de diagonalen aan de staanders te kunnen koppelen, worden er aan
de staanders diagonaalplaten gelast. Door drie staanders in een driehoek
met diagonalen aan elkaar te koppelen ontstaat een sectie. Deze dienen
als basis van de 5G-mast. Afhankelijk van de locatie hebben de 5G-masten
uiteindelijk een lengte van 35 tot 60 meter. De grootste exemplaren heb-
ben tot zes van deze secties nodig. Als de nieuwe lasinstallatie op volle
snelheid wordt ingezet, kan hij ongeveer 800 masten per jaar maken. Dat
zijn ongeveer 10.000 staanders.”
Groeiende vraag
De verwachting is dat de vraag
naar 5G-masten de komende tijd
sterk zal toenemen, niet alleen
in Duitsland, maar ook in Frank-
rijk, Nederland en Oostenrijk
waar VDL eveneens aan levert.
Belangrijk bij 5G is dat er lan-
delijke dekking is. Die is nodig
om bijvoorbeeld met autonome
auto’s te kunnen rijden. In veel
gebieden in Frankrijk en Duits-
land zijn er nog ‘whitespots’,
waar niet voldoende dekking is.
Om een succesvolle uitrol van
5G te kunnen garanderen, zal
de vraag naar 5G-masten daar-
om de komende tijd nog sterk
toenemen. Denk aan 10.000 mas-
ten in Duitsland, eenzelfde hoe-
veelheid in Frankrijk, maar ook
in Nederland wordt een forse
toename aan masten verwacht.
“Een kans en mogelijkheid dus
om hierop in te spelen.”
‘Een meer
geautomatiseerde
lasinstallatie, gezien
de snel groeiende
vraag’
33-34-35_vdlmastsolutions.indd 34 06-12-2022 08:46