demonstreerd en komt volgend jaar
op de markt. Controlled Pneumatics
wordt verder gebruikt in combinatie
met Festo Motion Terminal VTEM,
die onder andere de Motion App
gebruikt en 50 afzonderlijke compo-
nenten combineert in één pneuma-
tisch circuit.
Grotere markt dan klassiek?
Het automatiseringsconcern heeft
hoge verwachtingen van Controlled
Pneumatics. “Deze technologie heeft
de potentie om een grotere markt
te worden dan die van de klassieke
pneumatiek”, antwoordt Jung op de
vraag hoe groot hij de markt inschat.
“Voor Controlled Pneumatics gaan
we nieuwe markten ontwikkelen,
zoals de semiconductorindustrie. We
kunnen de bewegingen namelijk veel
nauwkeuriger sturen.” Daarnaast
laat de nieuwe pneumatiektechno-
logie zich eenvoudig inbedden in di-
gitale systemen. In plaats dat je een
systeem met een schroevendraaier
moet omstellen, kan dat bij Control-
led Pneumatics vanuit de software
Festo, uit. “Wij doen het net anders-
om. Door een hoge spanning op het
materiaal te zetten, beweegt dit een
beetje en brengen we het in vorm.
Daarmee sluiten of openen we het
ventiel. In combinatie met de soft-
ware kunnen we de beweging heel
efficiënt en nauwkeurig sturen.” Het
materiaal fungeert als een actuator;
er hoeft geen stroom op te blijven
staan. Dit zorgt voor een deel van de
energiebesparing. Bij klassieke pneu-
matiek moet de perslucht constant
onder druk blijven. Vergeleken met
de beweging van een horizontale
pneumatische cilinder DSBC is er
daarnaast 33% minder perslucht
nodig. De efficiency wordt verbeterd
doordat Festo een algoritme heeft
ontwikkeld dat de benodigde druk
en volumestroom van de perslucht
voorspelt op basis van de positie van
de cilinder. ’Demand driven pneuma-
tics’ noemt Marcus Stemler, product-
manager Controlled Pneumatics, dit.
In plaats van met een vaste druk van
6 bar en een constante luchtstroom
te werken, verdeelt Festo de pneu-
matische cilinder in drie zones. Het
algoritme voorspelt precies wat in
welke zone nodig is. In de eerste is
4 bar druk nodig en 40% flowrate,
dan is er een zone waarin er geen
druk nodig is en in de laatste zone
is slechts 2 bar perslucht nodig met
10% flowrate. Als Controlled Pneu-
matics vergeleken wordt met een
verticale cilinder, dan is er zelfs 75%
minder perslucht nodig om dezelfde
beweging te maken.
Pneumatische cobot
De eerste toepassing hiervan is de
pneumatische cobot. Deze is tijdens
de Hannover Messe voor het eerst ge-
Productmanager voor Controlled Pneumatics
Marcus Stemler ziet onder andere toepassin-
gen in de halfgeleiderindustrie.
MTL METAAL MAGAZINE SEPTEMBER 2022 BLIK VOORUIT 41
4
‘Halfgeleiderindustrie
is een van de
markten voor
Controlled
Pneumatics’
40-41-42-43_festo.indd 41 12-09-2022 17:42