verschillende productielocaties ge-
inventariseerd. De afdeling coördi-
neert de activiteiten van de volledige
inventaris in alle fabrieken en legt de
link met toekomstige gebruikers van
de retrofitrobots. Nadat deze eerste
bestemmingsfase is afgerond, zorgt
het retrofitteam voor de demontage,
het transport en het ombouwen van
de robots. Het gaat om het reinigen,
leegmaken, vervangen van onderde-
len, systeemupdate en precisie- en
duurzaamheidstests om ze uiteinde-
lijk te verpakken en naar de nieuwe
locatie te verzenden.
“Door het retrofitten van robots te
bundelen, hebben we de investe-
ringsbedragen voor nieuwe projecten
en de reparatiekosten aanzienlijk
verlaagd”, zegt Nathalie Francesetti,
deputy general manager Tooling.
“Deze operatie heeft ook de toele-
veringsketens verkort. Levertijden
voor nieuwe robots worden namelijk
steeds langer. Lagen deze eerder op
zo’n 20 weken, tegenwoordig zijn 40
weken geen uitzondering.”
Ook Spanje doet mee
De nieuwe werkplaats, die nog geen
jaar geleden is opgericht, is een
groot succes, geeft de autofabrikant
aan. Er komen diverse bestellingen
binnen. Het project gaat ook al
de landsgrenzen over. Zo heeft de
Renault-fabriek in het Spaanse Val-
ladolid zich ingeschreven om een
deel van de plaatwerkerij in hun fa-
briek te vernieuwen. Zij hebben hier-
voor een bestelling geplaatst voor zes
robots, waaronder vier robots voor
het felsen. Deze robots worden gele-
verd door de fabriek in Sandouville
nadat ze in Flins geretrofit zijn.
Ecologische transitie
De centraal aangestuurde retrofit
van de robots is niet alleen kostenef-
ficiënter. Het past ook bij de uitda-
gingen van Renault om te komen
tot een ecologische transitie en een
duurzamere consumptie. Minder
aanschaffen, bestaande producten
opwaarderen en een nieuw indus-
triemodel creëren, gericht op de
circulaire economie. “We grijpen
alle kansen aan om ons robotaanbod
uit te breiden en in te spelen op de
behoeften van de fabrieken van de
Renault Group”, aldus assembly pro-
cess design expert Pascal Marusa.
Meer capaciteit
Om aan de toenemende vraag te
kunnen voldoen, heeft de Refactory-
werkplaats ook een make-over
ondergaan. Afgelopen zomer zijn
er nieuwe plekken gecreëerd om de
capaciteit te verhogen. Enkele robots
worden al voorbereid voor de produc-
tie van een langverwacht model: de
Elke robot wordt onderzocht om te kijken hoe deze het best geherconditioneerd kan worden.
Voorbereiding van een automatische cyclus om de herhaalbaarheid van de robotactiviteiten te
controleren.
MTL METAAL MAGAZINE SEPTEMBER 2022 VEILIG & DUURZAAM ONDERNEMEN 34
nieuwe, elektrische Renault 5 die in
de ElectriCity-productielijn in Douai
zal worden gebouwd.
Dit jaar zijn veertig robots omge-
bouwd, waaronder Fanuc en ABB.
Het autoconcern wil vanaf volgend
jaar meer dan 170 robots per jaar re-
trofitten om ElectriCity-projecten te
realiseren. Daarvoor wordt het aantal
teamleden volgend jaar verdubbeld.
Dan zitten er acht technici en een
planner in het retrofit-team. “Deze
activiteit zal een besparing van drie
miljoen euro per jaar opleveren”,
verwacht Marusa.
32-33-34_renaultretrofit.indd 36 12-09-2022 17:40