bots op een rij te wachten op een me-
tamorfose. Dankzij de Retrofit-pool
worden ze geherconditioneerd zodat
ze daarna opnieuw in de productie
kunnen worden ingezet.
Specialisten en expertise
Eerder was elke fabriek van Renault
zelf verantwoordelijk voor het retro-
fitten van de eigen robots. Nu heeft
de autofabrikant dit gecentraliseerd
in een speciaal daarvoor ingerichte
nieuwe werkplaats binnen de Refac-
tory. Grote voordeel is dat op deze
manier gespecialiseerd personeel
kan worden ingezet en expertise
wordt gedeeld.
In de werkplaats staan gebruikte
robots uit Franse productielocaties
van Renault in Sandouville, Mau-
beuge en Douai. De robots worden
eerst grondig gereinigd. Daarna
controleren technici de staat van de
robots en stellen de juiste diagnose
om ze te gaan revitaliseren. Het kan
daarbij gaan om het vervangen van
de card, de kabelboom, de motor of
het polsgewricht van de robotarm.
Een retrofit in de Refactory duurt
zo’n veertig uur per robot.
Vorig jaar kwamen er robots uit de
fabriek van Maubeuge aan in de Re-
factory. Dit gebeurde toen de produc-
tie van de vorige generatie Renault
Kangoo stopte en de productie van
de nieuwe generatie op een nieuwe
locatie plaatsvond. Achttien van de
eerste las- en handlingrobots zijn
gedemonteerd en naar Flins gebracht
voor een make-over. Na het hercondi-
tioneren gaan deze naar het Noord-
Franse Douai om daar de nieuwe
Renault Megane E-Tech electric te
gaan assembleren. Zo dragen ze weer
bij aan belangrijke nieuwe projecten.
Centraal coördineren
Voordat de pool kon draaien is er
een stappenplan opgezet. Zo wordt
eerst centraal vastgelegd wanneer de
productie van specifieke automodel-
len stopt. Daarna wordt de beschik-
baarheid van de installaties in kaart
gebracht en de behoeften van de
Een robot wordt geactiveerd om de aswerking te checken.
Met herconditioneren verjongt Renault de
productiemiddelen zo’n twintig jaar.
Nathalie Francesetti: “Door het retrofitten van
robots te bundelen, hebben we de investe-
ringsbedragen voor nieuwe projecten en de
reparatiekosten aanzienlijk verlaagd.”
Gebruikte robots uit diverse Renault-fabrieken staan na een make-over klaar voor transport naar een nieuwe klus.
MTL METAAL MAGAZINE SEPTEMBER 2022 VEILIG & DUURZAAM ONDERNEMEN 33
4
32-33-34_renaultretrofit.indd 35 12-09-2022 17:40