Pagina 31 van: MTL Metaal Magazine 5 – 2022

verantwoordelijk voor de sales van
Timesavers in Nederland. “Er stond
een machine van Grindingmaster
– zo heette Timesavers eerder – en
ze wilden een betere oplossing. Ze
deden toen al 500 ton rvs-plaatwerk
per jaar. Onze oplossing was een
discmachine. Een natwerkmachine
met een schijf. Die deed het goed,
maar de klanten van Moba wilden na
een paar jaar een nog betere kant-
afronding.”
Kerstborrel
De Regt en Timesavers waren in 2008
bezig met een prototype ontbraam-
machine, wat uiteindelijk de 42 RB
series is geworden. Tijdens de kerst-
borrel in 2008 kwamen de mensen
van Moba naar Timesavers in Goes
om te kijken naar een demonstratie
hiervan. “Ik zag een glimlach op hun
gezichten en ik wist dat het goed
was. In september 2009 leverden we
de eerste twee machines.”
Van nat naar droog
Om van nat naar droog te gaan, is
voor veel klanten een grote stap,
weet De Regt. “Ze vrezen stof. En ze
vragen zich af wat de kosten van de
slijpdelen zullen zijn. Dat wisten we
toen nog niet, aangezien het de eerste
machines op de markt waren. Ik
ben dus jarenlang maandelijks naar
Moba gegaan om de borstels te meten.
Blijkt dat ze dus makkelijk 3300 uur
meegaan. En slijtpunten op de mat?
Er is 20.000 uur gedraaid op de eerste
machine en de mat ligt er nog.”
Loopt prima
Harry van Beek is al twintig jaar
laseroperator en teamleider bij Moba.
Hij haalt de gelaserde producten er
uit en braamt ze af met de Timesa-
vers 42 RB series. Hij kent de ‘voor-
ganger’ van de huidige ontbraam-
machine. Hoe loopt het nu? “Het lijkt
wel automatisch te gaan. We hebben
de machine op één dikte afgesteld.
Daar doen we 3 mm mee, maar ook
2, anderhalf en 1 mm. Loopt prima
door. Je ziet dat het goed is. Het
productnummer waarmee de klant
kan zien welk onderdeel het is blijft
er goed in staan, terwijl de rest van
de plaat mooi glad wordt. Dat is heel
bijzonder.”
De 42 RB series die draait bij Moba.
Duurzaam
Van Beek controleert de eindproduc-
ten nog wel handmatig op scherpe
randen. “Met de natschuurder die we
hiervoor hadden, had ik wat min-
der. De huidige 42 RB series werkt
perfect. We hebben in twaalf jaar
gebruik denk ik nog maar vier keer
storing gehad. Dus om eerlijk te zijn,
hebben we in de productie zelden
contact met Timesavers, omdat het
simpelweg niet nodig is. De rote-
rende borstels vervangen we zelf,
maar de huidige zitten er nu al meer
dan twee jaar in. De transportband
is de eerste band. Het is al met al een
duurzame machine, terwijl hij toch
acht uur per dag draait. Het is wat
mij betreft de fi jnste machine die ik
tot nu toe heb gehad.”.
Timesavers is bij Moba langsgegaan
om hun ervaring en ontbraamproces
vast te leggen. Scan de QR en bekijk
de video.
Dit artikel is tot stand gekomen in
samenwerking met Timesavers
Duurzaam in gebruik
Voor Moba waren de standtijden
van de borstels heel belangrijk.
Martin Teunissen: “Wat kost een
machine-uur? Wat is de total
cost of ownership? En hoe lang
houden de borstels het? Ik zou al
tevreden zijn met 1000 machine-
uren per borstelset. Het blijken
er uiteindelijk 3400 te zijn. Dus
de TCO ligt erg laag. Zo dachten
we dat we de transportbanden
elke paar jaar wel zouden moeten
vervangen. De werkelijkheid is
dat de transportbanden vanaf het
begin er nog steeds liggen. Zelfs
na twaalf jaar.”
MTL METAAL MAGAZINE SEPTEMBER 2022 CLIENT CASE 31
Bewerkte plaatwerkonderdelen die gebruikt
worden voor de eiersorteermachines.
30-31_timesavers.indd 31 12-09-2022 17:39