Driek Lammers in de geautomatiseerde robotlasstraat.
onder de investering in de lascel”,
legt Lammers uit. De lascel is voor
een deel gevuld met samenstellingen
voor de autolaadkranen. Zo spreidt
en verkleint hij het risico. “En onze
klanten in de toelevering plukken er
de vruchten van doordat we effici-
enter kunnen produceren.” Effici-
ency, kwaliteit en doorlooptijd zijn
de sleutelwoorden als het om deze
investering gaat. Maar hoe zit het
met de kostprijs? Lammers weet als
geen ander dat de kostprijs belang-
rijk blijft voor de toelevering. “Sinds
corona zien we echter een verande-
ring bij klanten. Transportkosten
zijn hoog, vakmensen zijn – ook in
Oost-Europa – schaars en klanten
Eigen product is fundament
Dit voorjaar heeft Lammers op
automatiseringsvlak een nieuwe
stap gezet: Lacom last 24/7 complexe
samenstellingen. Geen grote series,
juist kleine batches of zelfs enkel-
stuks. Samen met Kumatech en Valk
Welding is een geautomatiseerde
lascel gebouwd. Dit idee had de
ondernemer jaren geleden al, maar
toen was de technologie nog niet zo
ver. Bovendien had Lacom nog geen
eigen product. Dat eigen product
hebben ze tegenwoordig wel. Sinds
2020 bouwt en verkoopt Lacom de
Kinetic verrijdbare autolaadkranen
onder eigen regie. “De productie van
deze onderdelen legt een fundament
Twintig jaar geleden was Lacom een
van de eerste toeleveranciers die de
CNC-machines automatiseerde met
robotbelading. Nu doet directeur
Driek Lammers hetzelfde in de las-
afdeling. Dit voorjaar heeft Lacom
de eerste automatische lasstraat
in gebruik genomen. Een cel met
72 palletplaatsen, een palletwisse-
laar en twee lasrobots. Een concept
voor 24/7 onbemand robotlassen
van enkelstuks en kleine series.
Automatisering bij Lacom in Budel
is door Lammers al heel vroeg hoog
op de agenda geplaatst. Daar pluk-
ken we nu de vruchten van, zegt hij.
Het zorgt voor een efficiënte pro-
ductie van onderdelen, voor zowel
externe klanten als de eigen Kinetic-
laadkraan. Dat maakt dat de marges
voor het bedrijf, ondanks prijsdruk,
op peil blijven. “Ook zijn we door de
automatisering als bedrijf aantrek-
kelijker geworden voor werknemers.
We trekken betere vaklieden aan.
We vinden gemakkelijker hbo’ers
omdat ze hier met moderne machi-
nes kunnen werken. De vernieuwing
zorgt namelijk voor uitdagingen.”
Juist deze hbo’ers heeft Lacom nodig
omdat de aansturing verandert en de
hoeveelheid engineering toeneemt.
Dag en nacht
onbemand lassen
MTL METAAL MAGAZINE SEPTEMBER 2022 TEKST EN FOTOGRAFIE: FRANC COENENMACHINES EN GEREEDSCHAPPEN 26
‘Met twee robots
8000 lasuren per jaar
maken’
26-27-28-29_lacom.indd 26 12-09-2022 17:38