Pagina 29 van: MTL Metaal Magazine 4 – 2023

digitale tweeling biedt de informatie
over de gebruiksfase van de matrijs,
waarop mede de waarde wordt
bepaald. Re-manufacturing geldt ook
voor onderdelen. Professor Thomas
Bergs van WZL / Fraunhofer IPT:
“We moeten hoogwaardige com-
ponenten waarin kostbare energie
en materialen zitten voor andere
producten beschikbaar maken. Dat
kan via een digitale tweeling en een
adaptief productieproces.” Hij noemt
de marktplaats voor hoogwaardige
onderdelen zoals matrijzen revoluti-
onair “maar zeker de moeite waard
om te onderzoeken”.
nog maar 400 nodig. En dat is goed,
want die andere 1600 zijn er morgen
niet meer.” Dat komt door de vergrij-
zing.
Hoogwaardige componenten
Ook de machinebouw zal deze kant
opgaan; net als de machinefabrie-
ken. Bij alle onderdelen zal veel meer
gekeken moeten worden hoe ze een
tweede leven kunnen krijgen. Zo
ontwikkelt het WZL een marktplaats
voor gebruikte matrijzen, omdat veel
onderdelen ervan kunnen worden
hergebruikt. De specifieke vormde-
len worden 3S-geprinte inserts. De
zijn volledig afbreekbaar. Professor
Schuh, die zijn sporen verdiend heeft
in het bedenken van efficiency con-
cepten voor de automotive industrie,
denkt dat je in 12 stations een auto
industrieel kunt refurbishen. “Re-
manufacturing lukt alleen als het
industrieel gebeurt. Het hoeft niet
door een robot gedaan te worden,
maar wel planbaar.”
Digitale tweeling
Voor dat laatste, planbaar, is de
digital twin noodzakelijk. Deze blijft
na de productiefase bij de producten.
Omdat alle data over het gebruik
van de auto zijn opgeslagen, weet de
re-manufacturingfabriek precies wat
aan de wagen gedaan moet worden.
Op deze manier auto’s bouwen
levert niet alleen ecologische winst
op; Schuh is overtuigd dat ook de
winstgevendheid van fabrikanten
verbetert. “De bill of material is nu
de grootste kostenpost voor een auto-
fabrikant. Ons concept bespaart over
50 jaar levensduur de helft van de
materialen en de helft van de ener-
gie.” Hij schat dat de winstmarge van
een autofabrikant in de loop van de
tijd oploopt tot wel 20% doordat na
elke upgrade het product goedko-
per wordt en de autofabrikant geld
verdient door nieuwe features aan te
bieden. Zijn concept komt eigenlijk
neer op een nieuw verdienmodel:
van een productie- naar een opera-
tingmodel; het rijdbaar houden van
de auto. Dat betekent een overgang
naar modulair gebouwde auto’s, die
aan de hand van de digitale tweeling
iteratief worden doorontwikkeld.
“Nu heeft een autofabrikant 2000
ontwikkel-engineers, straks zijn er
Groen staal uit Ruhrpot
ThyssenKrupp ontwikkelt momenteel een nieuwe staalfabriek in Duis-
burg die op groene waterstof gaat draaien, een investering van 1,8 miljard
euro. Hiermee wil de staalproducent vanaf 2030 zo’n 6 miljoen ton
CO
2
-emissie per jaar besparen. Volgens Marie Jaroni, ThyssenKrupp head
of Decarbonisation, kan het concern straks nog alle staalsoorten maken
die het nu op deze locatie produceert, alleen niet langer met cokes als
energiedrager maar waterstof. In de eerste jaren dat de groene hoogovens
in het Ruhrgebied draaien, zal waterstof nog schaars zal zijn. Zij ziet het
waarborgen van groene waterstof dan ook als de grootste uitdaging. Ja-
roni wees er overigens ook op dat wereldwijd voor 2025 zo’n 83,8 miljoen
ton staal nieuwe productiecapaciteit op basis van klassieke hoogovens is
aangekondigd, naast nog eens 53,2 miljoen ton elektrische hoogovens
(verwerken van schrot). In Europa wordt geïnvesteerd in installaties voor
de productie van ‘groen’ staal waarmee direct emissies worden geredu-
ceerd. “In Europa hopen we dat de rest van de wereld ziet dat we een goed
businessplan hebben en dat dit andere spelers motiveert”, aldus Jaroni.
MTL METAAL MAGAZINE JUNI 2023 VERDUURZAMING 29
‘De helft van
de ecologische
footprint van
metalen zit in de
productie ervan’
26-27-28-29_awkaken.indd 29 19-06-2023 17:15