meegaat doordat de auto elke vijf
jaar terug naar de fabriek gaat voor
een upgrade. Hij spreekt over een
herstart van de automobielindustrie.
“We hebben met e-mobility de fout
gemaakt die we ook met de eerste
auto’s hebben gemaakt. Toen maak-
ten we van een koets met paarden
een koets met een motor. En van die
auto hebben we een e-auto gemaakt,
zonder de kans te benutten die deze
verandering biedt.” We moeten
volgens hem naar een levensduurver-
lengende economie. Dat geldt voor
praktisch alle producten, maar zeker
voor de auto, die amper 4% van de
tijd wordt benut en in Duitsland na
elf jaar alweer wordt afgedankt om-
dat de consument een nieuw model
wil. De clou van levensduurverlening
zit in het aantrekkelijk houden van
het product. Günther Schuh: “Het
product moet attractief blijven als
het we een nieuw leven geven.” Hij
noemt het upgrade circulaire econo-
mie. Het tweede leven van een pro-
duct is niet hetzelfde als het eerste,
het is een verbeterde versie.
Re-manufacturing fabriek
Hiervoor is een nieuw chassis nodig
maar ook nieuwe standaarden, zodat
het makkelijker wordt onderdelen
te vervangen. De E.volution begint
aan de basis met een nieuw frame
als chassis. Nieuw is relatief: het is
eigenlijk het oude, modulair opge-
bouwde ladderframe. Oscar, zoals de
architectuur wordt genoemd, zou
een standaard moeten worden in de
hele automobielindustrie. Met buis-
profielen is een chassis te bouwen
dat een halve eeuw mee gaat. Hierop
komt de aandrijving; een elektrische,
alleen met een verbrandingsmotor
die de elektriciteit opwekt als het 33
kW-accupakket leeg is. Deze verbran-
dingsmotor loopt nu op benzine en
lpg. Straks kan de lpg-tank vervangen
worden door een waterstoftank die
energiebron voor de motor wordt.
De auto is zo ontwikkeld dat de ac-
Het AWK’23 trok weer als vanouds meer
dan 1200 deelnemers van vooral Duitse
machinebouwers en OEM’s.
Re-manufacturing zou ook voor hoogwaar-
dige componenten zoals aandrijfassen
moeten gaan gelden, verwachten de Akense
wetenschappers.
Om de kostbare onderdelen van matrijzen langer te gebruiken, ontwikkelt het WZL een markt-
plaats voor gebruikte matrijzen.
cucellen na een aantal jaren mak-
kelijk uitgebouwd kunnen worden,
waarna ze een tweede leven krijgen
in de thuisbatterij. Opnieuw door
modulair te ontwerpen, kan dit heel
efficiënt vorm krijgen. De carrosserie
bestaat uit thermoform onderdelen,
die met een kliksysteem eenvoudig
verwisselbaar zijn. Ze worden in de
direct juiste kleur geproduceerd,
zodat de lakstraat niet nodig is.
Tijdens de tour door de onderzoeks-
centra demonstreerde het team van
E.volution hoe je zo’n auto een totaal
ander uiterlijk geeft. Of een auto die
nog niet voorbereid is op autonoom
rijden binnen een paar minuten een
nieuwe front geeft met wel alle Lidar-
radars geïntegreerd. De stoelen zijn
gemaakt van natuurlijke materialen.
De levensduur hiervan is beperkt,
maar bij een upgrade worden de
stoelen vervangen. De oude stoelen
MTL METAAL MAGAZINE JUNI 2023 VERDUURZAMING 28
Is ‘re-manfacturing-
fabriek in Aken
de toekomst van
de automobiel-
productie?’
26-27-28-29_awkaken.indd 28 19-06-2023 17:14