Pagina 27 van: MTL Metaal Magazine 4 – 2023

levensduur verlengt, heeft dat direct
een zeer positieve impact.
Te efficiënte productie
Levensduurverlenging is daarom
essentieel. Dat bespaart direct
materiaal en energie. “We moeten
CO
2
-footprint, de beschikbaarheid
van grondstoffen en energie en
de levensvatbaarheid samenbren-
gen, anders gebeurt er niks”, zegt
Russwurm. De economie moet zich
richting circulaire economie ont-
wikkelen. Consumenten moeten
accepteren dat een product refur-
bished is. Maar hij legde ook de
vinger op de zere plek: produceren
gebeurt tegenwoordig zo efficiënt,
dat de reparatie van een wasmachine
maar een paar minuten mag duren,
anders ben je al duurder uit dan
wanneer je een nieuwe wasmachine
produceert. Precies dit laatste punt
probeert professor Günther Schuh,
directeur van het WZL in Aken, op te
pakken met zijn framework voor een
circulaire maakeconomie. Dit wordt
heel concreet in Aken in de praktijk
gebracht in de door hem opgerichte
fabriek van de E.volution. Met zijn
team heeft hij een nieuw concept
voor een auto bedacht die 50 jaar
BDI, stelde het nog scherper vanuit
een andere invalshoek. Nog geen 13%
van alle grondstoffen die Duitsland
verbruikt, maakt het zelf. De rest
komt uit de supply chain. Dit gaat
knellen als Duitsland, net als Euro-
pa, de komende jaren de energietran-
sitie wil versnellen. Feitelijk impor-
teert Duitsland alle grondstoffen.
En door de elektrificatie zal er een
enorme vraag komen naar materi-
alen als koper (minstens verdubbe-
ling), nikkel en aluminium, schetst
Hartung het dilemma. Professor
Reimund Neugebauer, president van
Fraunhofer Gesellschaft, maakt de
noodzaak van levensduurverlenging
en re-manufacturing pas echt duide-
lijk. Wil de Duitse regering de groene
ambities waarmaken, dan moeten er
tot 2030 dagelijks 41 voetbalvelden
vol zonnepanelen worden aangelegd;
wekelijks 34.000 nieuwe elektrische
auto’s op de weg komen en elke dag
7.000 thuisbatterijen geproduceerd
worden. En aan elektrolyse-capaciteit
voor waterstof moet wekelijks 10 MW
aan nieuwe capaciteit komen tot
2030. “De kansen voor productie zijn
dus enorm”, concludeert Neuge-
bauer. Alleen: de meeste producten
en materialen die hiervoor nodig
zijn, komen uit Azië. Duitsland is
voor 39 van de 46 sleutelmaterialen
afhankelijk van import. En voor een
belangrijk deel komen deze materi-
alen zoals zeldzame aarde, grafiet
en magnesium uit China. “Als je
ziet wat we willen, kunnen we niet
langer zo afhankelijk zijn als het
om schaarse materialen gaat.” Daar
komt nog bij, hebben de wetenschap-
pers in Aken berekend, dat de helft
van de ecologische footprint van
metalen zit in de productie ervan.
Als je materialen hergebruikt of de
De basis van de E.volution: het uit profielen
opgebouwd chassis is modulair en kan een
halve eeuw meegaan. De batterijen worden
na een jaar of tien vervangen en beginnen
dan aan een tweede leven als thuisbatterij.
Elke vijf jaar komt de E.volution terug naar de
fabriek voor een upgrade. Dankzij de digitale
tweeling kan deze upgrade industrieel worden
uitgevoerd omdat men precies weet wat aan
de auto moet gebeuren.
Professor Günther Schuh in zijn re-manufacturingfabriek: “In Duitsland doen we quasi alle
onderdelen vernieuwen met een design dat zoveel mogelijk op het vorige model lijkt. Dat is geen
logische innovatie. Bij Aziatische fabrikanten is het design van een nieuw model totaal ander.
Maar 40% van de onderdelen is hetzelfde.”
MTL METAAL MAGAZINE JUNI 2023 VERDUURZAMING 27
4
‘Een auto kan 50
jaar mee, zonder
oldtimer te worden’
26-27-28-29_awkaken.indd 27 19-06-2023 17:14