mogelijkheden van het platform, in-
clusief onderdelen als simulatie, 3D-
printing en manufacturing.” In be-
drijven is deze verandering eveneens
zichtbaar. “Er wordt van de engineer
verwacht dat deze ook de simulatie
doet of heeft uitgevoerd. Daarnaast is
de simulatiesoftware zelf aan het ver-
anderen. Met 3D Experience Works
Simulation hebben we een nieuwe
oplossing gecreëerd met een nieuwe
‘user experience’. Simulatie in de
nieuwe opzet benut de ontwerp-
intelligentie, om de simulatie set-up
te vereenvoudigen. Voorheen moest
je precies weten wat te doen bij het
simuleren, bijvoorbeeld de belasting
op het component aangeven. Maar
deze data zijn al voorhanden in het
design. Al deze ‘intellectual proper-
ty’ (IP) gaat automatisch de simulatie
in.” Het 3DExperience-platform heeft
tegenwoordig ModSim (modelleren
en simuleren). “Het ontwerp en de
ontwerpdata worden intern getrans-
formeerd naar simulatiedata. Dat
maakt het compleet transparant voor
de gebruiker.” Omdat meer mensen
gebruik kunnen maken van de voor-
delen van simulatie wordt volgens
haar de kwaliteit van het product
uiteindelijk alleen maar beter. “Soms
zal nog steeds een simulatie-expert
nodig zijn, maar dat is vooral bij pro-
ducten of componenten die bepaalde
goedkeuringen vereisen.” ModSim
is voor de gehele Dassault Systèmes-
community beschikbaar.
Virtual twins en cloud computing
Virtual twins zijn een andere
ontwikkeling binnen het platform
die Volgens Genouvrier het produc-
tieproces mede efficiënter maken.
“Met virtual twins zijn digitale
replica’s van fysieke producten
te creëren en te testen. Daardoor
worden ontwerp-, test- en produc-
tieprocessen veel nauwkeuriger.”
Er is momenteel veel te simuleren,
aan sterkte, belasting, temperatuur
en zelfs elektromagnetische com-
patibiliteit (EMC) van een product.
“Daarom is het belangrijk een
product niet meer ‘geïsoleerd’ te si-
muleren. Een product moet voldoen
aan veel eisen. Dat maakt dat we in
3Dexperience Works Simulation al
deze fysieke eigenschappen hebben
verzameld. Ook kunnen we levens-
duurtesten simuleren, vooral in het
kader van duurzaamheid.”
En het simuleren van large assem-
blies? “Hoe complexer het model,
des te langer duurt het simuleren,”
legt Genouvrier uit. “Met cloud com-
puting kunnen we nu een complex
model simuleren wat we eerder nor-
maal gesproken niet op de desktop-
versie konden doen. Kijken we naar
een virtual twin, ook mogelijk
dankzij cloud computing, wijs ik
naar vliegtuigfabrikant Boeing. Zij
kunnen nu een compleet vliegtuig
tonen en inzoomen tot op het detail
Delphine Genouvrier: “Als bedrijven 50% kunnen besparen op een fysiek prototype is dat al een
enorme Return on Investment.”
‘Design for Sustainability’ maakt de ‘environ-
mental footprint’ van een component inzich-
telijk. Het helpt om duurzamer te ontwerpen.
Ivo van Berkel: “Vroeg in het ontwerpproces
zijn al keuzes te maken om de energiecon-
sumptie tijdens de productie te reduceren.”
MTL METAAL MAGAZINE MEI 2023 BLIK VOORUIT 42
41-42-43_simulatie.indd 42 15-05-2023 17:19