Pagina 23 van: MTL Metaal Magazine 3 – 2023

nodig specifiek aangepakt. De AI in
het systeem slaat de data op en leert
van eerder geconstateerde afwijkin-
gen van de norm. “Het systeem met
AI weet nu al evenveel als onze beste
medewerkers samen”, vertelt Daniel
Poggensee, projectmanager en plan-
ner voor Surface Technology. “Hun
gecombineerde kennis en ervaring is
verwerkt in de programmering. Op
basis daarvan herkent het algoritme
afwijkingen en kan het objectief
beslissen waar nabewerking nodig is.
Uit de verzamelde gegevens creëert
het systeem voor elk plaatdeel een
afzonderlijk profiel dat als basis
dient voor aangepaste oppervlakte-
bewerking. Zo ontsnapt geen enkele
oneffenheid aan de detectie.” De
nieuwe methode biedt betrouwbare
detectie van de lak en een kortere
doorlooptijd.
Vakmensen blijven nodig
De tweede stap, Automated Surface
Processing, vindt in Regensburg al
sinds maart 2022 in seriematige
autoproductie plaats. Geautomati-
seerde oppervlaktebewerking zorgt
dat geconstateerde en vastgelegde
oneffenheden op de verschillende
auto’s in een optimale volgorde, op
de juiste plekken en met de juiste
snelheid worden bewerkt. De bewer-
kingsrobots doen dit met een stabi-
liteit en herhaalbaarheid die zorgt
voor premium kwaliteit, aldus BMW.
Toch hebben deze robots wel beper-
kingen. Zij kunnen bijvoorbeeld de
randen van de carrosserie of de laat-
ste millimeters naast autoportieren
en andere verbindingen niet goed
aanpakken. Ook de tankvulklep is te
kwetsbaar. Daar zijn het getrainde
vakmensen die de puntjes op de i zet-
ten en die ook de eindcontrole van
de carrosserie uitvoeren. Ze krijgen
daarbij ondersteuning van de eerder
vastgelegde gegevens met de ken-
merken. Automated Surface Marking
is de laatste stap. Een laserbeamer
markeert tijdens inspectie digitaal de
relevante delen van het auto-opper-
vlak, zodat niets vergeten wordt.
Volgens Poggensee zijn er ideeën om
de drietraps methode verder uit te
breiden. “Zo verwachten we bin-
nenkort, dankzij de gegevens in de
cloud, bij inconsistenties nog eerder
in het proces te kunnen ingrijpen,
om storingen te voorkomen.” Daar-
naast kan de gebruikte apparatuur
automatisch de handelingen van
medewerkers registreren. Zo krijgen
zij direct feedback en hoeven ze niet
steeds heen en weer te lopen tussen
het werk en de computer met docu-
mentatie, stelt BMW. “Dit bespaart
tijd, vermindert de complexiteit en
verhoogt de toegevoegde waarde.”
BMW Regensburg is de eerste fabriek
die dit drietraps geautomatiseerde
proces in de standaardproductie
gebruikt. BMW voert het momenteel
ook in andere fabrieken in.
Automated Surface Inspection. De computer
slaat de exacte positie, vorm en grootte van
de geconstateerde oneffenheden op voor
een behandeling op maat.
Vakmensen blijven nodig om de puntjes op de i zetten en de eindcontrole uit te voeren, onder-
steund door de eerder vastgelegde gegevens van de lak van die auto.
Geconstateerde en vastgelegde oneffenheden op de verschillende auto’s worden in een optimale
volgorde, op de juiste plekken en met de juiste snelheid aangepakt.
MTL METAAL MAGAZINE MEI 2023 TECHNIEK IN DE TOEKOMST 23
objectieve criteria. Zo worden alle
oppervlakken geïnspecteerd en zo
22-23_bmwlakinspectie.indd 23 15-05-2023 17:14