Pagina 22 van: MTL Metaal Magazine 3 – 2023

Robots bewerken eerder geconstateerde vlekjes en oneffenheden. Omdat die bij alle auto’s
verschillen, is ook elke oppervlaktebehandeling specifiek.
Marking. Automated Surface Inspec-
tion begint met het identificeren en
vastleggen van de kenmerken die na
het aanbrengen van de toplaag moe-
ten worden bewerkt. Deze geauto-
matiseerde inspectie maakt gebruik
van ‘deflectometry’. Grote monitoren
projecteren zwart-wit gestreepte
patronen op de auto. Camera’s scan-
nen ondertussen het oppervlak en
detecteren zelfs de kleinste vari-
atie in de reflecterende lak doordat
het gestreepte patroon verandert.
Wanneer een camera gebieden in de
plaatwerklak registreert die afwijken
van de norm worden deze gegevens
direct doorgestuurd naar het com-
putersysteem. De computer slaat
de exacte positie, vorm en grootte
van de oneffenheden op, maakt een
digitaal 3D-beeld van de gegevens
en classificeert deze op basis van
en oneffenheden kunnen ontstaan
na het aanbrengen van de toplaag.
Als ze er zijn, bevinden ze zich bij
elke auto op een andere plek. Alleen
die plekken willen we aanpakken.”
Robots zijn volgens hem normaal
gesproken geprogrammeerd om
hetzelfde patroon te volgen, tot ze
opnieuw worden geprogrammeerd.
“Door gebruik te maken van AI
kunnen ze op een meer aangepaste
manier werken. Met maximaal
1.000 voertuigen die elke werkdag
het oppervlaktebewerkingsproces
doorlopen, komt dat neer op tot
1.000 verschillende processen.”
3-traps proces
Er wordt gewerkt in drie achtereen-
volgende stappen: Automated Sur-
face Inspection, Automated Surface
Processing en Automated Surface
BMW is gestart met een gedigitali-
seerd en geautomatiseerd proces
voor de inspectie, bewerking en
markering van gelakte plaatwerk-
delen. Kunstmatige intelligentie (AI)
maakt het mogelijk om elke carros-
serie afzonderlijk aan te pakken,
toegespitst op oneffenheden die op
die lak zijn aangetroffen.
De autofabrikant stelt dit drietraps
geautomatiseerde proces als eerste in
de serieproductie van auto’s te heb-
ben ingevoerd, in de BMW-fabriek
in Regensburg. AI-gestuurde robots
checken en bewerken elke auto
afzonderlijk op basis van objectieve
kwaliteitsnormen. Dit zorgt volgens
BMW voor stabielere operaties, kor-
tere doorlooptijden en een constant
hoog niveau aan oppervlaktekwali-
teit. Ook kan BMW dit borgen naar
de klant. De gegevens maken tevens
een optimale analyse mogelijk van
ontstane normafwijkingen zodat
het systeem hiervan leert. Dit is een
nieuwe stap naar de digitale, intelli-
gente connected BMW iFactory.
Specifieke behandeling
Vier robots staan in de lakcabine,
rondom een net gelakte carrosserie,
en beginnen als op commando het
oppervlak te bewerken. Ze schuren,
brengen polijstmiddel aan, polijs-
ten en verwisselen hulpstukken en
schuurelementen. Camera’s volgen
het geheel. “Wat hier uniek is, is dat
de robots op elke carrosserie uitslui-
tend daar werken waar het nodig is”,
vertelt Stefan Auflitsch hoofd Produc-
tion Paint Application and Finish bij
BMW in Regensburg. “Kleine vlekjes
AI-robots behandelen
lak per auto op maat
MTL METAAL MAGAZINE MEI 2023 TEKST: BMW, BEWERKT DOOR MTL METAAL MAGAZINE / FOTOGRAFIE: BMW TECHNIEK IN DE TOEKOMST 22
22-23_bmwlakinspectie.indd 22 15-05-2023 17:14