machinepark maar ook in het pand.
Zo is vorig jaar een nieuwe duur-
zame hal in gebruik genomen. Hier
zijn de inkomende goederen, zage-
rij, assemblage en magazijn/opslag
gehuisvest. Dit geeft in de bestaande
productiehallen ruimte om in de
toekomst nog te groeien. Logistiek
is dit een enorme uitdaging. Op dit
moment zijn ze bezig met een groot
project voor de offshore, waarbij dit
vloeroppervlak goed van pas komt.
Met het oog op duurzaamheid is
de nieuwe hal ook helemaal bedekt
met zonnepanelen. Het ISO 9001 en
ISO 14001 gecertificeerde bedrijf ziet
milieu aan belang winnen. “Klanten
vragen erom. Maar zelf willen we
ook een steentje bijdragen.” Om in te
spelen op toenemende eisen vanuit
opdrachtgevers heeft Smelt zes jaar
geleden een meetruimte in gebruik
genomen, waar onderdelen 3D ge-
controleerd kunnen worden. “Kwa-
liteit leveren is één, maar aantonen
dat producten volgens specificatie
zijn, wordt steeds meer gevraagd.”
De afgelopen tijd was ontzettend
druk, zegt Smelt. “We hopen dat dit
zo blijft. De vooruitzichten zijn niet
slecht. De komende periode gaan we
verder aan de slag met het optima-
liseren van de freesafdeling. En we
kijken uit naar de nieuwe machine
met automatisering voor de draai-
afdeling.”.
Dit artikel is tot stand gekomen in
samenwerking met Promas.
uit vier 5-assers en drie 3-assers”,
soms hij op. Het bedrijf program-
meert standaard aan de machines (in
hyperMill (CAD/CAM) of via Heiden-
hain aan de machine). Een aantal
machines heeft een eigen program-
meerplaats. De freesafdeling is nog
volop in ontwikkeling, maar ook de
freesafdeling kan niet achterblijven.
Smelt heeft hiervoor een multitasker
inclusief BMO-automatisering be-
steld, die in januari geleverd wordt.
In totaal heeft het bedrijf dan twin-
tig CNC-bewerkingsmachines.
Nieuwe hal
De laatste jaren heeft het familie-
bedrijf flink geïnvesteerd. In het
Ook de Acura 65 en Acura 85 zijn volop in bedrijf.
De bestelde nieuwe Hedelius Tiltenta 10.
MTL METAAL MAGAZINE MEI 2023 CLIENT CASE 17
Meer automatiseren
Smelt Drunen zit onder meer in
onderdelen voor offshore, aandrijvin-
gen van schepen en machinebouw.
“Ook leveren we onderdelen voor
onderzeeërs, de hydraulieksector
en achtbanen voor pretparken. We
hebben in ons bestaan wel 40.000
verschillende onderdelen gemaakt,
waarvan ook veel repeterend werk.”
Op dit moment is 12% van het werk
geautomatiseerd. Smelt verwacht
dat dit op termijn 15 tot 20% wordt.
“Maar een groot deel van het werk
blijft vakmanschap wat door de
operators zelf gemaakt moet worden.
Het vinden van vakmensen wordt
steeds lastiger. Wij zijn in totaal
met 48, in de productie wordt deels
in twee ploegen gewerkt om de
bezetting op de machines zo hoog
mogelijk te houden. We vinden het
belangrijk om zelf op te leiden en
hebben geregeld studenten hier.
Ook doen we op 10 juni mee met de
Dag van de Techniek om jongeren te
interesseren voor techniek.”
Nu de draaiafdeling
De freesafdeling is sinds anderhalf
jaar gestroomlijnd. Smelt: “Met de
komende T10 erbij beschikken we
over drie grote freesbanken, die tot
8 meter lang kunnen frezen, en ze-
ven kleinere freesbanken, bestaande
16-17_promas-smelt.indd 17 15-05-2023 17:10