Pagina 32 van: MTL Metaal Magazine 3 – 2022

Het maken van de tank op schaal was een secuur werk.
niveau. “Overdag werken als project
engineer en dan ’s avonds met de
neus in de boeken.” Tot slot volgde
hij nog een opleiding industriële
automatisering.
Descon Development
Sinds tweeëneenhalf jaar is Jansen
met zijn bedrijf Descon Development
zelfstandig ondernemer en werk-
zaam voor diverse klanten. “Dat was
een hele stap, maar ik was daar wel
aan toe. Ik had inmiddels zoveel con-
necties en bedrijven die ik kende en
had ook de middelen om voor mezelf
te beginnen.” De eerste tijd werkte
hij vanuit huis, maar inmiddels
heeft Descon Development een eigen
ruimte in een bedrijfsverzamelge-
bouw in Arnhem. Een mooie ruimte
inclusief 3D-printer, een aantal
bureaus, CAD-stations en een aparte
ruimte met plaats voor de compacte
freesbank, draaibank en mogelijk-
heden voor het maken van kleine
prototypes.
Passie begint al vroeg
Jansen wil zijn bedrijf graag uitbrei-
den, maar net als veel andere bedrij-
ven is er niet of nauwelijks aan goede
engineers te komen. “Ik leg de lat vrij
hoog. Als je hier wilt komen werken,
tank. Daarom is de onderbouw van
de tank opgebouwd uit 6 mm alu-
minium plaat en de bovenbouw uit
3 mm staalplaat. Had ik geen alumi-
nium toegepast dan was de tank over
de 300 kg gekomen. Een echte tank is
65 ton met een vermogen van
1500 pk en als ik dat kruislings ver-
menigvuldig met het model, klopt
de verhouding precies.”
De aandrijving
De aandrijving en de versnellingsbak
zijn een verhaal op zich. Jansen
kocht hiervoor een 5,5 pk, 160 cc,
4-takt motor van een kart. Alle
tandwielen en lagers zijn eveneens
inkoopdelen, maar de rest is alle-
maal zelf ontwikkeld en gemaakt.
Jansen legt de opbouw uit en wijst
op het motorblok. “Aan het motor-
blok zit een vertragingskast, dan
een koppeling en daarna een haakse
overbrenging. Daaraan zitten de
eerste en tweede versnelling. Een
zwenkconstructie met tandwielen
stuurt de servo’s aan. Als ik hier
een synchromesh constructie had
moeten maken, had dat nooit gepast.
Ik moest natuurlijk heel compact
bouwen. Na de versnellingen zit de
hoofdas. Vanaf de hoofdas zijn er
twee koppelingen. Ook dat is een
eigen ontwikkeling. Ik stuur de tank
met behulp van twee koppelingen
en twee remschijven. Met sturen in
zwaar terrein heb je alle power nodig
op één track. Je hebt dus per kant
een rem en een koppeling. Die kan
ik beide mechanisch afstellen. Alle
functionaliteiten van een echte tank
wilde ik in dit volume laten passen.
Dat was een enorme uitdaging, maar
het is uiteindelijk wel gelukt.”
Alles kwam samen
Jansen is een technisch perfectionist
en leerde veel door te doen. Zijn
roots voor de techniek liggen bij
de lts en vervolgens mts, richting
werktuigbouwkunde. Daarna ging
hij werken bij diverse bedrijven. Zo’n
acht jaar geleden volgde hij succesvol
de hbo-opleiding mechatronica. “Dat
vond ik een geweldige opleiding. Ik
had nu eindelijk de opleiding waar
alles samen kwam; werktuigbouw,
maar ook elektronica en programme-
ren.” En alsof het niet genoeg was,
volgde hij ook nog een avondoplei-
ding werktuigbouwkunde op hbo-
Marcel Jansen van Descon Development:
‘Engineering moet een passie zijn’.
CAD-tekening van de aandrijving en versnel-
lingsbak van de tank.
MTL METAAL MAGAZINE JUNI 2022 MIJN PASSIE 32
31-32-33_descon-tank.indd 32 20-05-2022 13:10