baarheid en constante kwaliteit. De
investering in de robot en de tijd die
moet worden gespendeerd aan het
programmeren, ook al gaat het soms
om kleine series, verdienen zich snel
terug. Het bedrijf in kwestie kan
namelijk exact de juiste hoeveelheid
materiaal bepalen. Dit levert een
gewichtsbesparing op in vergelijking
met de manuele methode terwijl
een constante kwaliteit is gegaran-
deerd. Elke extra kilo aan boord van
een vliegtuig leidt immers tot extra
brandstofkosten.”
ten of reinigen. Ook kunnen onder-
delen na de behandeling – of ervoor –
gerobotiseerd worden verplaatst naar
de juiste locatie. Maar er zijn nog
veel meer opties, afhankelijk van de
specifieke bedrijfsprocessen.”
Robotisering in de praktijk
Gunsing geeft een aantal voorbeel-
den uit de praktijk. “Een toeleveran-
cier in de vliegtuigindustrie maakt
gebruik van een robot om onderde-
len te voorzien van een coating. Dit
leidt tot een hogere precisie, herhaal-
“Het robotiseren van bepaalde
bedrijfsprocessen kan veel voorde-
len opleveren, ook voor metaalbe-
drijven die zijn gespecialiseerd in
oppervlaktebehandeling. Er zijn
nog veel kansen onbenut”, zegt Jos
Gunsing, eigenaar van MaromeTech
en lid van de onderwijscommissie
Mechatronica bij Feda, Federatie
Aandrijftechniek en Automatise-
ring. Hij geeft tips hoe je met robo-
tisering kunt beginnen.
“Er is momenteel in de metaalsector
een schrijnend tekort aan mensen”,
stelt Gunsing. “Bedrijven willen hun
orders snel en met een goede kwali-
teit kunnen verwerken. Met robots/
cobots en automatisering kun je een
aantal logistieke handelingen en
ook bewerkingen zoals reinigen en
lakken/spuiten, minder afhankelijk
maken van de beschikbaarheid en
inzet van mensen ten gunste van je
productiecapaciteit en -kwaliteit.”
Manueel of met een robot
Maar welke handelingen zijn te
robotiseren? “Denk bijvoorbeeld aan
taken met betrekking tot de hand-
ling, het spuiten of het reinigen van
onderdelen”, vervolgt hij zijn betoog.
“Een robot kan worden ingezet om
onderdelen te lakken, coaten, spui-
Robotisering ook in
oppervlaktebehandeling
MTL METAAL MAGAZINE JUNI 2022 TEKST: EVI HUSSON / FOTOGRAFIE: FEDA, ROBOFLEX, YASKAWATECHNIEK IN DE TOEKOMST 13
4
CO
2
-voorbehandeling met een robot.
13-14-15_robotiseringoppervlaktebehandeling.indd 13 20-05-2022 13:06