Pagina 5 van: MTL Metaal Magazine 2 – 2023

Verkoop Voortman
Voortman Steel Group uit
Rijssen heeft de divisie
Voortman Steel Construc-
tion Holding verkocht
aan Severfield, beursge-
noteerd staalbedrijf uit
het Verenigd Koninkrijk.
Een grote, maar zeker
weloverwogen stap, stelt
familiebedrijf Voortman.
Het geeft zowel Voortman
Steel Machinery Holding
als Voortman Steel Con-
struction Holding de kans
om door te groeien en zo
met vertrouwen de toe-
komst tegemoet te gaan.
VDL Nedcar
Het voortbestaan van
VDL Nedcar lijkt gewaar-
borgd. Het bedrijf praat
met het Duitse Electric-
Brands om in Born twee
elektrische voertuigen,
de Evetta en de XBus, te
gaan bouwen. Verder is
met BMW overeengeko-
men om deze maand een
Eigen weg
Twee derde van de respondenten vindt het maar
lastig en zelfs zinloos om de CO
2
-uitstoot binnen
het eigen productieproces bij te houden, blijkt
uit De Stelling, verderop in dit blad. Tja, dat kun
je vinden, maar duurzaamheid gaat hoe dan
ook doorbreken. Als het toch vroeg of laat een
verplichting wordt, kun je het maar het beste
direct goed aanpakken. Want, dat wordt nog wel
eens vergeten, het biedt ook inzicht voor jezelf.
Weet u op dit moment welke stap in uw produc-
tie het minst duurzaam is? Inzicht en transpa-
rantie geven de kans om dit te verbeteren. Daar
wordt uw bedrijf zelf ook beter van. Kijk naar
bedrijven als ReMade in Holland die juist van
re-manufacturing hun verdienmodel gemaakt
hebben.
Ik heb bewondering voor ondernemers die
proberen een eigen route te vinden binnen
situaties die vast lijken te staan. Dat kan zijn in
een specialisatie als power skiving, maar ook
in het moderniseren van gieterijen tot online
casting-on-demand-service. En wat te denken
van het bedrijf Penne dat tegen de stroom in
onderdelen in thuisland België bleef produce-
ren. Maar lees ook zeker over LSB MedTech dat
een concept heeft ontwikkeld om patiënten in
bed te keren. De markt in medische technologie
vindt het niet sexy, maar het bedrijf zet door,
omdat patiënten er belang bij hebben. Het
bedrijf zoekt nu een partner om het frame in
Nederland te produceren.
Er komt genoeg op ondernemers af tegen-
woordig. Zorg dat u van ontwikkelingen op de
hoogte bent, maar vind hier bovenal uw eigen
weg in.
Tom van der Meer
T.vanderMeer@eisma.nl
G
u
id
o
P
e
lg
ri
m
F
o
to
g
ra
fie
kleine 1000 elektrische
Mini-cabrio’s te bouwen.
Ook is VDL Nedcar gestart
om elders geproduceerde
auto’s klaar te maken voor
aflevering. En daarnaast
wil het bedrijf batterijpak-
ketten assembleren voor
e-mobility. VDL Nedcar wil
hiervoor omschakelen van
onafhankelijke autopro-
ducent naar brede partner
in duurzame mobiliteit
waar voor derden serie-
matige assemblage kan
plaatsvinden. Dergelijke
oplossingen worden onder-
gebracht in een Mobility
Innovation Centre (MIC).
Metaal blijft achter
De omzet voor de indus-
trie als geheel steeg in
het vierde kwartaal (jaar
op jaar) met 12,8%. Dit
wordt vooral veroorzaakt
door hogere prijzen. Dat
meldt het CBS op basis
van nieuwe cijfers. In de
metaalindustrie groeide
de omzet minder hard met
3,2%. Het is daarmee – na
textiel, kleding en leer (die
een omzetdaling van 0,8%
behaalde) – de branche met
de minste omzetgroei.
De meeste branches halen
een omzetstijging van bo-
ven de 10%. In de metaal-
industrie valt met name
de basismetaalindustrie
op. Hier daalde de omzet
jaar-op-jaar met 6,6%. De
afzetprijzen stegen wel,
met 14,8%.
UPDATE 5MTL METAAL MAGAZINE APRIL 2023
05_update.indd 5 29-03-2023 16:01