bij het bedrijf eerst uitvoerig wordt
getest. Als de slijtage te groot is, volgt
geen re-manufacturing. Eigenlijk
begint het proces zelfs eerder: als
het bedrijf een retourstroom voor
een klant opzet, gaat het eerst het
product onderzoeken en testen om
te weten te komen welke onderdelen
slijtgevoelig zijn. Lebbink: “Gaande-
weg leren we wat nodig is om op een
efficiënte manier de producten te re-
manufacturen, bijvoorbeeld speciale
tooling, de manier van verpakken of
het aanleveren bij de klant.” Uitein-
delijk wil hij de retourstroom precies
zo inrichten als een fabrikant van
loopt, levert het nog een extra voor-
deel op. Doordat elk product getest
wordt en door de medewerkers goed
bekeken, krijgt ReMade in Holland
goed zicht op de eventuele zwakke
plekken in het product, bijvoorbeeld
in het ontwerp. Deze data krijgt
de OEM. “Wij zien waar dingen
qua engineering of materiaalkeuze
slimmer kunnen”, zegt Lebbink
hierover. Dat varieert van een extra
huls over een kabel of een betere
vetsoort gebruiken tot het vervangen
van een metalen drukvat door een
rvs-uitvoering omdat dan minder
roestwater ontstaat. Of frictieplaten
die vervangen worden door betere
exemplaren om slijtage te verminde-
ren. ReMade in Holland deelt al die
data met de klant, om de producten
beter te maken dan het origineel.
Ondergraaft het bedrijf daarmee niet
het eigen verdienmodel? Immers, als
de levensduur van zo’n component
in de tweede levensfase langer wordt,
heeft het bedrijf uiteindelijk minder
werk. “Dan hebben we maar minder
werk”, reageert Lebbink. “We zitten
niet in de wedstrijd om producten
slechter te maken. Het past niet bij
een circulair systeem als we dingen
stuk laten gaan, dat zou een dub-
bele moraal zijn, daar doen we niet
aan mee.” Hierin gaat het bedrijf
ver. Toen ReMade in Holland een
keer bij trommelmotoren zag dat er
veel water in de behuizing zat, heeft
het bedrijf geadviseerd anders te
reinigen om dit te voorkomen. “Een
oprechte relatie is me meer waard
dan versleten producten.”
Mindset moet veranderen
Lebbink kiest voor re-manufacturing
vanuit een persoonlijke gedreven-
heid. Het uit de grond halen van
Zo hoort het niet: elektronica die niet vervangen kan worden waardoor de hele ventilator niet
langer bruikbaar is.
Demonteren en reinigen zijn de eerste twee stappen in het proces.
MTL METAAL MAGAZINE APRIL 2023 DUURZAAM ONDERNEMEN 20
‘Soms lijnstops bij
klanten voorkomen
doordat wij wél
konden leveren’
nieuwe motoren dat ook zou doen.
Hierdoor kunnen de kosten gedrukt
worden.
Extra supply chain
Met name de laatste jaren merkt
hij dat klanten blij zijn met deze re-
tourstroom omdat ze zich, in tijden
dat supply chains onder druk staan,
verzekeren van een inkomende
stroom halffabricaten. “We hebben
wel eens lijnstops bij klanten voorko-
men doordat wij de producten wél
konden leveren”, zegt Lebbink. Als
deze samenwerking tussen OEM en
het re-manufacturingbedrijf langer
19-20-21_remadeinholland.indd 20 30-03-2023 09:52