van twee maanden geleden binnen
10 minuten weer draaien.” Wel kan
de afstemming tussen de Acura’s en
de BMO nog wat optimaler, heeft
hij al gezien. “Als de CNC-machines
nog werken, staat de robot soms stil,
terwijl hij ondertussen al wat extra
voorbereidende taken kan uitvoeren.
Maar dat is stroomlijning en fijn-
afstemming. Ik ben al dolblij dat
we de machines hebben.”
“De BMO-Acura-drie-eenheid is dan
wel aangekocht om voor DGS te pro-
duceren, maar de vaste klanten van
Abbink Metaal hebben onze eerste
prioriteit”, benadrukt de bedrijfslei-
een goede prijs te maken met goede
onderdelen. Wij geloven sterk in
snelheid. Op het juiste moment
volgens planning het juiste product
leveren. Daar kun je je tegenwoordig
in onderscheiden. Want ik schrik
soms echt hoe toeleveranciers er een
potje van maken en slechte kwaliteit
durven te leveren.”
Concurreren op alleen prijs is vol-
gens hem niet de manier. “Iedereen
is tegenwoordig veel tijd kwijt met
het beantwoorden van offerte-aan-
vragen, zonder dat het iets toevoegt.
Met dedicated samenwerkingen en
goede afspraken met afnemers kun
je je kostbare tijd optimaal besteden
aan draaien en frezen. Op die manier
wordt gewerkt op basis van vertrou-
wen en voor een eerlijke prijs voor
de onderdelen. Juist in dergelijke
samenwerkingen wordt ook daad-
werkelijk waarde toegevoegd. Het
totale exploitatiemodel moet gewoon
kloppen.”
En omdat het bedrijf in vijf jaar tijd
wil verdubbelen in activiteiten, hoort
daar in zijn ogen, behalve extra ma-
chines, ook uitbreiding van het pand
bij. “We hebben al plannen klaarlig-
gen om er 30 à 40 meter bij aan te
bouwen. Alleen hebben we dan óók
meer vakmensen nodig.”.
Dit artikel is tot stand gekomen in
samenwerking met Promas.
De BMO Titanium 180, tussen de Acura 50 en 65, zorgt bij deze 5-assers voor de aanvoer van
de te bewerken materialen en de afvoer van bewerkte onderdelen.
De bedrijfshal heeft een hoog Promas-gehalte, met hier de Hedelius Tiltenta 9.
MTL METAAL MAGAZINE APRIL 2023 CLIENT CASE 18
Eigen portal
Abbink Metaal is tevens bezig
met een digitale portal. “Met
alles erin”, vertelt Grolleman,
“waaronder lasdelen en mon-
tagedelen van plaatwerk van
Keizers. Dan gaan we toeleveren
vanuit het eigen bedrijf. Binnen
nu en een half jaar komen daar
ook draai- en freesdelen bij en
assemblage. Deze portal wordt
zo slim dat hij automatisch cor-
rigeert op basis van maakbaar-
heid. Dan is het met één druk op
de knop productiegereed. Hier-
door kunnen we onze klanten
totaal ontzorgen.”
der. Vanwege de planning moeten de
machines snel en makkelijk te bedie-
nen zijn. Daarin is ook geïnvesteerd.
Een dag na de cursus draaide de
combinatie Acura 50, Acura 65 en
BMO Titanium. “Er kunnen bij ons
drie mensen mee werken”, zegt
Fiechter. “Zij zijn intern opgeleid,
ook met EdgeCam. Dit geeft stabili-
teit in de organisatie.”
Dedicated
Abbink Metaal gelooft, net als DGS,
in samenwerkingen die dedicated
gemaakt worden. Fiechter: “Zo is
er voor alle deelnemende partijen
16-17-18_promasabbink(advertorial).indd 18 30-03-2023 09:51