Pagina 38 van: MTL Metaal Magazine 2 – 2022

Bedrijven die in de Europese Unie
produceren waarbij CO
2
vrijkomt,
krijgen te maken met hogere kos-
ten, omdat de EU deze CO
2
-uitstoot
wil verminderen. Nu zijn er bedrij-
ven die dit willen voorkomen door
hun productie (deels) te verplaatsen
naar regio’s die minder of geen
kosten verbinden aan de koolstof-
uitstoot. Maar de EU gaat ook die
‘koolstoflekkage’ belasten, omdat
anders de wereldwijde uitstoot niet
vermindert.
Om koolstoflekkage te voorkomen,
wordt Europese regelgeving voorge-
steld op grond waarvan bedrijven die
onder andere gietijzer, ijzer, staal en
aluminium invoeren (en bepaalde
onderdelen en producten die ge-
maakt zijn van deze materialen) in
de EU, een koolstofcorrectie (lees: een
heffing) aan de grens gaan betalen.
Het gaat om de voorgestelde Verorde-
ning tot vaststelling van een mecha-
nisme voor koolstofcorrectie aan de
grens, in het Engels beter bekend
als het ‘Carbon Border Adjustment
Mechanism’ (afgekort: CBAM).
CBAM-gevolgen voor importeurs
Het is de verwachting dat het voor-
gestelde CBAM geleidelijk – maar
relatief snel – zal worden ingevoerd.
Op grond van het voorstel zullen
importeurs vanaf 1 januari 2023
koolstofemissies moeten rapporteren
die met de geïmporteerde goederen
samenhangen. Daarna zullen deze
importeurs naar verwachting vanaf
1 januari 2026 CBAM-certificaten
moeten kopen.
Het idee is dat de prijs voor de
certificaten overeenstemt met de
koolstofprijs die voor de genoemde
producten zou zijn betaald indien
deze goederen binnen de EU waren
geproduceerd. Concreter: de prijs
van de CBAM-certificaten zal worden
berekend op basis van de wekelijkse
gemiddelde veilingprijs van emis-
sierechten in het kader van het al
bestaande Europese systeem voor
emissiehandel (afgekort: EU ETS, van
het Engelse EU ‘Emissions Trading
System’).
Werkt door in hele leveringsketen
Importeurs van de genoemde goede-
ren zullen zich, hetzij individueel,
hetzij via een vertegenwoordiger,
moeten laten registreren bij de auto-
riteit of autoriteiten waar zij ook te
zijner tijd CBAM-certificaten kunnen
kopen. Bedrijven in Rusland, Turkije,
China en het Verenigd Koninkrijk
zullen naar verwachting de meeste
gevolgen van het CBAM ondervinden,
aangezien zij de grootste leveranciers
van deze producten zijn voor de EU.
Hoe dan ook wordt ieder bedrijf dat
ijzer, staal of aluminium importeert
geconfronteerd met de heffing en
werkt die heffing naar verwachting
door in de gehele leveringsketen.
Recent is ook nog eens een wijziging
voorgesteld om het CBAM al in 2025
volledig in te voeren. Verder is het de
bedoeling om het toepassingsgebied
van het CBAM te verruimen, zodat
ook organische chemicaliën (met in-
begrip van waterstof) en polymeren
Kosten stijgen bij produceren
maar óók bij importeren
MTL METAAL MAGAZINE APRIL 2022 TEKST: MR. ROBERT HARDY / FOTOGRAFIE: GREENBERG TRAURIG, SHUTTERSTOCKCOLUMN 38
(kunststoffen en daarvan afgeleide
producten) onder het toepassingsge-
bied vallen. Ook wil men het CBAM
uitbreiden met indirecte emissies.
Daarnaast is voorgesteld om een
separate, centrale Europese CBAM-
autoriteit op te richten waar de
certificaten in de EU gekocht dienen
te worden.
Gratis rechten afgebouwd
Het CBAM zal naar verwachting
geleidelijk een alternatief voor het
EU ETS worden. Verder zullen voor
de goederen die vallen onder het
CBAM, de huidige gratis rechten die
zijn toegewezen om koolstoflekkage
te voorkomen, vanaf 2026 geleidelijk
worden afgebouwd.
Kortom, bedrijven die de genoemde
goederen van buiten de EU impor-
teren, dienen zich bewust te zijn
van de mogelijke gevolgen voor hun
bedrijfsproces, voor wat betreft com-
pliance en de kosten van het CBAM.
Zij zullen zich daar nu al op moeten
voorbereiden.
Reageren? Dat kan via t.vandermeer@
eisma.nl.
Aluminium onderdelen voor de automotive-industrie.
Mr. Robert
Hardy is
advocaat bij
Greenberg
Traurig LLP te
Amsterdam.
38_column.indd 38 04-04-2022 16:38