Bij Bosch Manufacturing Solutions is een
geautomatiseerde robotproductielijn in ge-
bruik voor de productie van 48 V accucellen.
De verbinding tussen de cellen wordt met de
robot lasergelast. Vulmateriaal wordt ingezet
om scheuren als gevolg van de warmte te
vermijden.
Als er één technologie kan profi-
teren van de groei van e-mobility,
is het de laser. Deze is onder meer
geschikt voor het lassen en micro-
structureren. Maar om de vraag
vanuit de automobielindustrie aan
te kunnen, moet er nog veel ont-
wikkeld worden, bleek tijdens het
vierde Lasersymposium Elektromo-
bilität (LSE’22) bij het Fraunhofer
ILT in Aken.
“Eerder was de laser een oplossing
die een probleem zocht; tegenwoor-
dig is de laser een belangrijk onder-
deel in een bijna oneindig aantal
waardeketens”. Zo vatte professor
Constantin Häfner, de hoogste baas
bij Fraunhofer ILT, de huidige sleu-
telrol van lasertechnologie samen
tijdens het lasersymposium. Laser-
technologie speelt niet alleen in de
productie van de accu’s een rol, ook
in de recycling ervan, in de productie
van elektromotoren, in het optima-
liseren van de opslagcellen en in de
assemblageprocessen van kritische
componenten voor de elektrische
auto’s en bussen.
Lekdicht aluminium lassen
Soms moeten wetenschappers terug
naar de tekentafel en nieuwe laser-
technologie ontwikkelen; een andere
keer is het vooral een kwestie van be-
staande processen optimaliseren en
vervolmaken. Een voorbeeld van dit
laatste is het lekdicht lassen van alu-
minium. De vermogenselektronica in
een e-auto wordt met water gekoeld.
Dat vereist lekdichte verbindingen,
aan te tonen met een helium lektest.
Trumpf is een van de partijen die
hieraan werkt. Door de aluminium
onderdelen lekdicht te lassen, wil
Trumpf het gebruik van rubberen
afdichtingen en schroefverbindingen
vermijden. Lassen spaart namelijk
gewicht, belangrijk voor de reik-
wijdte van een elektrische auto. Ook
voorkomt de lasverbinding slijtage
aan de rubberen afdichting, die door
de sterkte temperatuurwisselingen
sneller veroudert. De lastechnische
uitdaging is volgens Mauritz Möller
van Trumpf Laser- und Systemtech-
nik, het lassen van een aluminium
drukgietbehuizing met aluminium
afdekplaat, een ‘kneedlegering’. Ook
de koelkanalen moeten absoluut
lekdicht zijn. Tot nog toe wordt hier-
voor het oscilleren van de laserstraal
én eventueel het gebruik van aanvul-
lende lasdraad ingezet. Beide oplos-
Laser wordt onmisbaar
in de e-mobility
MTL METAAL MAGAZINE APRIL 2022 TEKST: FRANC COENEN / FOTOGRAFIE: FRAUNHOFER ILTBLIK VOORUIT 14
14-15-16_fraunhoferlaser.indd 14 04-04-2022 14:03