Pagina 36 van: MTL Metaal Magazine 1 – 2023

ging”, vertelt Van der Linden. “In de
inloopfase was er elke maand een key
user meeting, waar de operator in-
spraak had. We kwamen steeds weer
nieuwe dingen tegen. Daarvoor zijn
ook aanpassingen aan het MES-sys-
teem aangebracht. En bij het werken
met een digital twin moest veel hand-
matig worden overgetypt om het goed
na te spelen. Maar tijdens de live-gang
is alles goed gegaan. We hoefden niet
Dat wordt in Wicam vrijgegeven
waarna het naar het MES-systeem
gaat. Met dit MES worden duizenden
berichten verstuurd van en naar de
diverse systemen (bijvoorbeeld data
van en naar de machines of naar het
ERP-systeem). “Deze gaan allemaal
via een integratiebus”, vertelt Van
der Linden. “Dit is als het ware één
stekker om de afhandeling soepel en
correct te laten verlopen. Daar moet
het systeem wel op voorbereid zijn.”
Niet alle machines konden overigens
worden verbonden met MES. De
nieuwere uiteraard wel maar bij de
oudere machines is een aansluiting
niet gelukt. Vandaar dat op termijn
wordt geïnvesteerd in nieuwe machi-
nes om de oude te vervangen zodat
dan het hele machinepark kan com-
municeren met MES.
Project is klein begonnen
In de projectgroep zaten medewer-
kers van Vencomatic Group, ook
vanuit de directie, en Vencosteel, en
vertegenwoordigers namens Acte-
mium, Wicam, LVD, QforIT, Qabap,
McCoy & Partnres, Procurement
Services en Prima Power. “We zijn in
het project klein begonnen”, aldus
Van der Linden, “om eerst alle facet-
ten goed onder de knie te krijgen
en eventuele kinderziektes eruit te
halen. Kwaliteit stond voor ons dui-
delijk boven snelheid. De organisatie
moet het ook aankunnen. Gaande-
weg het project hebben de medewer-
kers geleerd. Ze moesten ook wennen
aan de nieuwe werkwijze. Er is dan
ook geprobeerd intensief met ze in
contact te blijven. Bovendien zijn ze
betrokken bij het functionele ont-
werp.”
Hoewel het niet per se hoefde, heeft
Vencosteel steeds gedraaid met een
testomgeving en een daadwerkelijke
productieomgeving. “Ook hier omdat
kwaliteit voor ons boven snelheid
MTL METAAL MAGAZINE FEBRUARI 2023 MACHINES EN GEREEDSCHAPPEN 36
Resultaten Vencosteel-project
• In 2017: 25.000 productieorders. In 2021: 33.000 productieorders. Dit
bleek mogelijk met hetzelfde aantal werkvoorbereiders.
• Doorlooptijd bij de werkvoorbereiding is verkort van ongeveer tien dagen
naar twee dagen.
• Voorheen werd op elke afdeling gepland, nu gebeurt dat grotendeels in
het MES-systeem.
• MES is niet alleen voor plaatwerk, maar ook voor lassen, assemblage en
verspanen.
• Het zoeken is aanzienlijk verminderd doordat producten met scanners
(via een QR-code) naar een locatie worden gescand.
• De planning is per afdeling configureerbaar. Op datum, maar ook op
efficiency. Bij kanten bijvoorbeeld op mes/matrijscombinatie, bij
draaien en zagen op diameter en bij frezen op materiaalsoort.
• De tekeningen zijn digitaal per werkplek, steeds in de meest recente
versie.
• Het logistieke proces is eveneens volledig digitaal. Pickopdrachten gaan
via MES naar SAP.
• Verbeterproces en leren van de OEE (overall equipment effectiveness)
moet nog vorm krijgen, naarmate de hoeveelheid data in het systeem
toeneemt.
Succesfactoren bij Vencosteel
• Creëer betrokkenheid en draag-
vlak op alle niveaus. En deel
kennis.
• Zorg voor de juiste mensen in
het project.
• Het kost tijd. Dus neem de tijd
om naar de gewenste situatie
te gaan. Wat kan het project en
wat kan de organisatie aan?
• Integratie bus: alle berichten
(zo’n 1000 per uur) lopen via
een digitale brievenbus van en
naar een ander systeem.
• Wees bereid om investeringen
te doen in machines, software
en hardware, en in het Wifi-
netwerk.
• Probeer bij standaard software
te blijven.
Ook bij het ponsen wordt nu papierloos
gewerkt.
Lasser Kazi Kuczaj heeft op de werkplek
eveneens een scherm.
‘De productie
loopt nu veel
gestructureerder’
34-35-36-37_vencosteel.indd 36 14-02-2023 10:16