Pagina 29 van: MTL Metaal Magazine 1 – 2023

Mag 4 versie B
Een tweede aankondiging van de ma-
chinebouwer betreft de Mag 4 versie
B. “Vliegtuigen veranderen. Door de
aandacht voor het brandstofverbruik
willen vliegtuigbouwers lichtere con-
structies, minder onderdelen, méér
monolithische onderdelen”, schetst
Hirahata een van de trends. De
nieuwe Mag 4 versie B, die volgend
jaar op de markt komt, is vergroot
en krijgt een werkbereik van 4000 bij
2200 mm met een bereik in de Z-as
van 800 mm. De Z-as zit in een ko-
lom en heeft een maximale versnel-
ling van 0,5 G; de versnelling van de
andere assen wordt 1,1G (was 0,67G).
Het gaat opnieuw om een 5-assige
machine, waarbij Makino de 4e en
5e as in de freeskop integreert waar-
bij de C-as continu draait. Met de
130 kW 33.000 toerenspindel komt
Makino met een maximale snijsnel-
heid die zo goed als verdubbelt tot
50 m/min tot een MRR (material
removal rate) van 11,643 cm3 in alu-
minium. De 800 mm brede conveyor
voert 100 liter spanen per minuut af.
Een interessant detail dat Hirahata
bekend maakte is dat de snelheid
van de spanentransporteur bij ruwen
en nabewerken verschillend zal zijn.
Dat bespaart energie. En daarmee
komen we op een onderwerp dat een
grote rol gaat spelen in de luchtvaar-
tindustrie, namelijk duurzaamheid
(sustainability).
Hoe duurzaam is verspanen?
Duurzaamheid wordt niet alleen
belangrijk bij de vliegtuigbouwers,
maar ook bij de toeleveranciers.
Kilian Fricke, onderzoeker bij het
Fraunhofer IPT, schetste enkele
uitkomsten van een life cycle assess-
ment dat het onderzoeksinstituut
heeft gedaan voor het frezen van een
titanium en nikkel blisks. De CO
2
–
footprint, momenteel dé graadmeter
voor alles wat met klimaat te maken
heeft, komt voor de helft uit de pro-
ductie van ruw materiaal. Daarom
zal recycling aan belang winnen,
aldus de onderzoeker. Zeker voor
titanium zal dit gaan gelden. In veel
presentaties over duurzaamheid gaat
ranciers andere afzetmarkten zoeken
naast de luchtvaartindustrie. Want
er speelt nog iets: Airbus verwacht
weliswaar een gestage groei in de ko-
mende 20 jaren, het merendeel van
de vliegtuigen zal smaller (‘single-
aisle’ type) zijn. In dit segment liggen
prijzen lager en is er meer prijsdruk.
Dat blijkt ook wel uit de laatste
onderzoeksresultaten van de consul-
tants. Zeker kleinere toeleveranciers
zijn bezorgd hoe hun klant – Airbus
– zal omgaan met stijgende perso-
neelslasten. De kostentoename van
het personeel is na de beschikbaar-
heid ervan een knelpunt dat bij 85%
van de bedrijven hoog op de agenda
staat.
Nieuwe T1 met draaifunctie
Ook in de luchtvaartindustrie draait
het om kosten en productiviteit,
naast geborgde kwaliteit. Dat maakt
de oplossingen breder inzetbaar,
zeker in Nederland waar veel alumi-
nium en titanium wordt gefreesd.
Makino heeft tijdens het Aerospace
Forum, eind januari, onder andere
het nieuwe model van het horizon-
tale bewerkingscentrum T1 aan-
gekondigd waarmee naast frezen
ook draaien mogelijk wordt. Het
9 jaar oude model dat specifiek is
ontwikkeld om grote componenten
met hoge spaanvolumes te frezen,
wordt nu in feite leverbaar met een
B-as voor draaibewerkingen met
maximaal 300 omwentelingen per
minuut. Daarmee wordt tot 700 cm3
materiaal per minuut verspaand.
Hierbij wordt slechts beperkt inge-
leverd op de verspaningscapaciteit,
aldus Masayoshi Hirahata, general
manager Aerospace bij Makino. “De
T1 haalt nog steeds 70 tot 80% van de
verspaningscapaciteit van de huidige
machine, zonder draaifunctie.” Dit
is onder andere te danken aan de
spindel lock die Makino gebruikt
als er gedraaid wordt. Een interne
koppeling met 24 tanden blokkeert
de spindel. Met de nieuwe T1 kan
Makino componenten tot 1500 mm
diameter en 1500 mm hoog in één
opspanning zowel frezen als in- en
uitwendig draaien.
De demonstratie van Blaser Vasco Skytech
H600 en de Walter-wisselplaat vond plaats
op een Makino T2. De standtijd van het
nieuwe gereedschap is 163% langer bij
gebruik van de nieuwe vloeistof van Blaser.
Bijzonder aan de opspanning van het werk-
stuk in de N2 is dat een HSK A40 koppeling
van MST is gebruikt. Omdat deze een kleine
diameter heeft en slechts 0,4 kg weegt,
leent deze manier van opspannen zich goed
voor beladen met een cobot.
De Makino N2, vorig jaar op de AMB in
Europa geïntroduceerd, is ontwikkeld voor
medische producten. Makino liet nu zien
dat deze compacte 5-asser ook goed kan
worden ingezet voor impellers en soortgelijke
producten.
MTL METAAL MAGAZINE FEBRUARI 2023 CONGRES 29
28-29-30-31_makino.indd 29 14-02-2023 08:49