Tijdens het Makino Aerospace Forum was veel plek ingeruimd voor live demonstraties. Zo werd op de T1 gedemonstreerd dat Makino met een
50 mm 5 snijder 140 cm3 materiaal per minuut freest in staal.
luchtvaartindustrie publiceert elk
kwartaal de H&Z aerospace trend-
barometer, die de stemming peilt bij
zo’n 100 toeleveranciers in Duits-
land, Oostenrijk en Zwitserland.
De stemming schommelt de laatste
tijd, onder andere door de oorlog in
Oekraïne. Airbus blijft volgens hem
de groeimotor. Maar hij is minder
blij met de monopoliepositie die
Airbus heeft weten op te bouwen
doordat concurrent Boeing twee jaar
lang de productie van de 737 Max
heeft moeten stilleggen. “Het is mooi
als ze groeien, maar als Airbus niet
presteert, is de hele industrie down.
En we hebben concurrentie nodig
voor innovatie in de sector”, aldus
de kritische noot van Santo. Hij ziet
dan ook dat sommige mkb-toeleve-
doordat we met z’n allen meer gaan
vliegen, deels doordat momenteel
80% van de vloot nog met motoren
van de oudere generatie vliegt. De
nieuwe generatie motoren is 20 tot
40% zuiniger qua kerosineverbruik.
“Dat dwingt luchtvaartmaatschap-
pijen om eerder te vernieuwen”,
verwacht Barz, zeker nu de kerosi-
neprijzen zijn gestegen van 15 cent
per liter naar 80 cent. “We hebben
een goed gevoel bij de aerospace-
industrie.”
Monopolie
Toch zit er achter de cijfers een
genuanceerder verhaal, meent
Michael Santo, managing partner bij
H&Z Unternehmungsberatung. Het
Duitse consultancybureau voor de
Er wordt na Covid-19 weer volop
gevlogen. ‘Back in the air’ was dan
ook het motto van het Makino
Aerospace Forum, de eerste live
editie sinds 2020. De vooruitzichten
voor de luchtvaartindustrie zijn
goed. Maar de productiviteit bij de
toeleveranciers van aluminium en
titanium delen moet omhoog. Niet
alleen om aan de vraag te kunnen
voldoen.
Airbus verwacht de komende 20 jaar
een vraag naar 40.000 nieuwe vlieg-
tuigen. Zo’n 15.000 ter vervanging;
de rest is voor extra capaciteit, aldus
Michael Barz, directeur van aero-
space-activiteiten van Makino Euro-
pe. De groeicijfers van Boeing wijken
niet veel af. Deels komt de groei
Meer vliegen betekent
meer spanen maken
MTL METAAL MAGAZINE FEBRUARI 2023 TEKST EN FOTOGRAFIE: FRANC COENENCONGRES 28
28-29-30-31_makino.indd 28 14-02-2023 08:49