Pagina 27 van: MTL Metaal Magazine 1 – 2023

introductie van onze nieuwe EV”,
zegt Rene Wolf, managing director
Manufacturing van de Ford-fabriek
in Keulen. “Daardoor kunnen we nu
al waardevolle ervaring opdoen en al
duizenden onderdelen printen.” Het
grootste transformatieproces in de
geschiedenis van Ford in Keulen
heeft niet alleen invloed op de
omschakeling van de traditionele
autoproductie naar elektrische
auto’s, maar het bedrijf wil ook
digitalisering en Industrie 4.0 stimu-
leren. “Het 3D-printcentrum is daar
een goed voorbeeld van. Het is een
bouwsteen voor de fabriek van de
toekomst, dat wil zeggen: onze visie
op de toekomst van de autoproductie
in het Cologne Electrification Cen-
ter”, aldus Wolf.
deel ooit te 3D-printen. Dat was een
aluminium inlaatspruitstuk voor een
omgebouwde Ford F-150. Het 6 kg
zware onderdeel werd geprint op een
Concept Laser XLine 2000R.
Bij de Ford-fabriek in Valencia heeft
een speciaal team in het 3D-printlab
een catalogus van 5.000 printbare
onderdelen samengesteld. Die bieden
oplossingen voor verschillende stadia
van het fabricageproces in de fabriek.
Alleen al in 2021 heeft de afdeling
in totaal 20.000 onderdelen geprint.
Werknemers kunnen benodigde
onderdelen aanvragen of voorstellen
doen voor nieuwe onderdelen.
Aanvragen via de app
Nieuw en bijzonder aan het 3D-print-
centrum in Keulen dat nu geopend
is, is het netwerk met de andere
afdelingen en de laagdrempelige toe-
gang. Elke medewerker van Ford kan
een aanvraag indienen via een speci-
ale app. Daarbij kunnen ze een eigen
tekening van het gewenste onderdeel
meesturen of een beschrijving van
waarvoor ze het nodig hebben.
“We gebruiken een startup-bena-
dering met korte lijnen en weinig
bureaucratie”, zegt Oliver Färber die
als manager van de motorenfabriek
verantwoordelijk is voor de afde-
ling met het 3D-printcentrum. “De
onderdelen die worden aangevraagd
door de werknemers, worden vervol-
gens speciaal ontworpen door het
3D-printteam en kunnen daardoor
heel snel worden geproduceerd.” Er
is bijvoorbeeld al een portierrand-
beschermer gemaakt die op dit
moment wordt getest in de eind-
assemblage en die in de toekomst
mogelijk bij andere stations wordt
gebruikt. Bovendien wordt er een
ergonomisch verbeterd hulpmiddel
voor het installeren van airbags ge-
test. Er worden daarnaast al onderde-
len geprint voor de toekomstige pro-
ductie van het eerste e-model ‘made
in Cologne’. Op dit moment worden
1.800 hulpmiddelen voor stootbe-
scherming gemaakt voor het nieuwe
portiertransportsysteem. Die zorgen
ervoor dat de portieren tijdens het
transport naar de productielijn niet
beschadigd raken.
Nu al ervaring opdoen
“Ik ben blij dat we het 3D-print-
centrum geopend hebben vóór de
Nurah Al-Haj-Mustafa (links) en Rene Wolf
inspecteren de grootste 3D-printer in het
3D-printcentrum in Keulen.
De grootste 3D-printer kan onderdelen tot 2,4 meter lang printen.
MTL METAAL MAGAZINE FEBRUARI 2023 BLIK VOORUIT 27
26-27_ford3d.indd 27 14-02-2023 08:48