Het 3D-printcentrum heeft twaalf 3D-printers die kunststof en metalen onderdelen printen.
momenteel aan een pilotproject voor
het recyclen van het granulaat dat
wordt gebruikt voor 3D-printen.
Grootste metalen onderdeel
Ford past in Keulen al langer het
3D-printproces toe. In de jaren
negentig van de vorige eeuw begon-
nen de ingenieurs van het ontwik-
kelingscentrum in Merkenich (bij
Keulen) al met het 3D-printen van
onderdelen voor testvoertuigen een
prototypes. De autofabrikant heeft
diverse primeurs op het gebied van
additieve productie op zijn naam
staan. Zo slaagde Ford Research
and Innovation Center er in 2019
in om het grootste metalen onder-
worden geprint in het nieuwe 3D-
printcentrum.
Sneller, goedkoper, duurzamer
3D-printen is niet alleen flexibel,
maar kan ook tijd en geld besparen
bij kleine hoeveelheden. Tot wel 80%
vergeleken met het conventionele
spuitgietproces, stelt Ford. Vooral
het maken van de benodigde mal
is erg ingewikkeld. Er zit ook een
duurzaamheidsaspect aan. Voor
3D-printen is namelijk aanzienlijk
minder materiaal nodig, terwijl kor-
relresten opnieuw kunnen worden
gebruikt. Het team Manufacturing
and Materials bij het Ford Research
and Innovation Center in Aken werkt
Autofabrikant Ford moderniseert
de productiefaciliteiten van het
Cologne Electrification Center. Ook
worden de productieprocessen in
Keulen efficiënter en duurzamer
gemaakt. Onderdeel hiervan is de
recente opening van een nieuw
3D-printcentrum.
Al deze stappen worden genomen
voor de nieuwe, eerste in Europa
gebouwde, volledig elektrische Ford
(Ford EV) die tegen het eind van
2023 in Keulen van de band rolt. In
het nieuwe 3D-printcentrum in Keu-
len produceren twaalf geavanceerde
3D-printers diverse kunststof en me-
talen onderdelen. Het gaat daarbij
om onderdelen die in grootte varië-
ren van een paar centimeter lang en
30 gram zwaar, tot onderdelen van
2,4 meter lang, 1,2 meter breed en
1 meter hoog met een gewicht van
15 kilo, die worden geproduceerd
door de grootste 3D printer van het
centrum.
Kwaliteit steeds gelijk
“We maken hier voornamelijk ge-
reedschappen en houders voor onze
fabricageafdelingen”, zegt Nurah
Al-Haj-Mustafa, Ford-ingenieur voor
3D-printen. “Elk onderdeel kan com-
pleet uniek zijn. Maar de kwaliteit en
de eigenschappen van elke print zijn
hetzelfde.” Het gaat bijvoorbeeld om
meetinstrumenten voor het controle-
ren van afmetingen, sjablonen voor
het aanbrengen van het Ford-logo en
in de toekomst ook enorme grijp-
constructies als hulpstukken voor
robots bij de carrosseriebouw. Ook
onderdelen voor pilot- en in kleine
serie geproduceerde auto’s kunnen
Ford opent 3D-printcentrum
voor elektrische voertuigen
MTL METAAL MAGAZINE FEBRUARI 2023 TEKST: FORD, BEWERKT DOOR MTL METAAL MAGAZINE / FOTOGRAFIE: FORD WERKE GMBHBLIK VOORUIT 26
26-27_ford3d.indd 26 14-02-2023 08:48