Zodra de concentratie van een van de
koelsmeerbaden de grenswaarden over-
schrijdt, wordt een e-mail verstuurd naar de
onderhoudsmedewerkers.
In de Airtec B shop van Atlas Copco
Airpower in Wilrijk wordt het hart
van de compressoren bewerkt: de
gietijzeren casings, waarin de rotor
geplaatst wordt. Sinds kort gebeurt
dat in een nog meer geautomati-
seerde cel, op vier bewerkingscen-
tra van Starrag Heckert. Zodra deze
cel volledig operationeel is, kunnen
er tot 70 uur lang onbemand gietij-
zeren behuizingen in kleine series
worden bewerkt. Zekerheid over de
kwaliteit van het koelsmeermiddel
is dan een cruciale succesfactor in
het totale proces.
De fabriek van Atlas Copco Airpower
in Wilrijk is de grootste compres-
sorenfabriek in de wereld. De Airtec
B shop, de hal waar onder andere
de behuizingen worden bewerkt,
meet zo’n 200 op 100 meter. “En is te
klein”, zegt Ahmed El Yazidi, reliabi-
lity/maintenance engineer bij Atlas
Copco Airpower. De wereldwijde
vraag naar de Belgische compresso-
ren is groot.
Twee operators per shift
Toen hij dertig jaar geleden bij de
compressorenfabrikant in dienst
trad, stond aan elke CNC-machine
nog één operator. In de nieuwe
productiecel met de vier horizontale
bewerkingscentra Starrag Heckert
HEC 630 worden straks 500 casings
per dag bewerkt, met nog maar twee
operators per shift. De manuele in-
terventie is vanaf het moment dat de
gietijzeren halffabricaten de fabriek
in Wilrijk binnenkomen, minimaal.
“Alle ruwe materialen gaan automa-
tisch het Fastems-magazijn in, op de
pallet waarop ze hier aankomen”,
legt El Yazidi de verschillende stap-
pen in het proces uit. “Als we ze moe-
ten bewerken, zet de transportrobot
ze in het tweede station waarna de
operator ze op het kaliber plaatst. Ca-
sings die we nog niet bewerken, gaan
terug naar het magazijn. De kalibers
met de opgespannen behuizingen
worden automatisch in de juiste
machine geplaatst en gaan na de be-
werking naar het tweede magazijn.”
Bijzonder aan deze productiecel is
het gerobotiseerde gereedschappen-
magazijn, dat over de lengte van de
hele cel loopt. De robot belaadt auto-
matisch de machines met de juiste
gereedschappen, evenals voldoende
zustergereedschappen, en plaatst de
gereedschappen waarvan de wissel-
platen vervangen moeten worden,
in het laadstation. Hierin zetten de
gereedschapvoorinstellers de tooling
voor alle vier de bewerkingscentra
klaar; de rest verloopt geautomati-
Automatisering tot in de puntjes,
ook voor koelsmeermiddel
MTL METAAL MAGAZINE MAART 2022 MACHINES EN GEREEDSCHAPPEN 24
24-25-26_will-fill.indd 24 16-02-2022 09:55