Pagina 48 van: Metaal Magazine 9 – 2015

C o l o f o n
Metaal Magazine
Onafhankelijk vakblad voor ondernemers en leiding
gevenden in de metaalbranche, constructeurs en hoofden
van technische diensten in industriële bedrijven. Techni
sche, actuele en praktijkgerichte informatie over metaal
productietechnieken.
Metaal Magazine is een uitgave van Eisma Industrialme
dia en een voortzetting van Metaal en Kunststof.
Hoofdredacteur: ing. Reinold Tomberg,
tel.: +31 088 2944707
Redactie: Tim Wentink, tel.: +31 088 2944706
Vormgeving: ZeeDesign
E-mail redactie: redactie.metaalmagazine@eisma.nl
Internet: www.metaalmagazine.nl
Adres: Informaticaweg 3, NL7007 CP Doetinchem
Uitgave: Eisma Industrialmedia BV, postbus 361,
7000 AJ Doetinchem
Directie: Egbert van Hes, algemeen directeur
Gerbert Tiecken, uitgeefdirecteur
Uitgever: Cobie te Nijenhuis
Marketing: Imke Hammerman, tel.: +31 88 2944760
Advertentie-exploitatie:
Sales: Tessa Feron, accountmanager,
tel.: +31 88 2944739, mob.: +31 0655 689 947
email: t.feron@eisma.nl
Traffic:
ZeeDesign, tel.: (0517) 531672, fax: (0517) 531810,
metaal@zeedesign.nl
Abonnementeninformatie:
Abonneeservice: Postbus 2238, 5600 CE Eindhoven.
Tel.: +31 88 2266648 , email abonnement@eisma.nl
Abonnementsprijs: € 343,85 per jaar (excl. 6% BTW) (bij
automatische incasso bespaart u € 3 administratiekosten).
Dit is bij vooruitbetaling verschuldigd.
Abonnementsprijs voor andere landen op aanvraag.
Abonnementen kunnen op elk gewenst moment van het
jaar ingaan en worden genoteerd tot wederopzegging.
Opgave via www.metaalmagazine.nl of via abonnement@
eisma.nl. Opzegging dient schriftelijk en minimaal een
maand voor het einde van de abonnementsperiode te ge
schieden. U ontvangt van ons een schriftelijke bevestiging.
Bankrelatie:
Voor Nederland: Rabobank LeeuwardenNoordwest
Friesland: NL98RABO0365911100
Voor België: Postcheque Brussel: 000000746391
Druk: Scholma Druk b.v.
©2015 Eisma Industrialmedia BV, Leeuwarden
Algemene Voorwaarden
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of
overgenomen in enige vorm of op enige wijze, hetzij
elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, of enige an
dere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestem
ming van de uitgever. Uitgever en auteurs verklaren dat
dit blad op zorgvuldige wijze en naar beste weten is sa
mengesteld, evenwel kunnen uitgever en auteurs op geen
enkele wijze instaan voor de juistheid en/of volledigheid
van de informatie. Uitgever en auteurs aanvaarden dan
ook geen enkele aansprakelijkheid voor schade, van
welke aard ook, die het gevolg is van handelingen en/of
beslissingen die gebaseerd zijn op bedoelde informatie.
Gebruikers van dit blad wordt met nadruk aangeraden
deze informatie niet geïsoleerd te gebruiken, maar af te
gaan op hun professionele kennis en ervaring en de te ge
bruiken informatie te controleren.
Leveringsvoorwaarden, zie www.eismamediagroep.nl
t e C h n i s C h n i e u w s
Groef- en afsteken
Kennametals Triple V Beyond Evolution is een
enkelzijdig groef en afsteeksysteem voor diepe
groeven. Een ontwerp met Vvormige zittingen
aan onder, boven en achterzijde creëert een
intrek effect voor een hoge stabiliteit bij diep
groefsteken, axiaal groefsteken, profileren en
zijdelings draaien. Beyond Evolution kan die
pere groeven aanbrengen in vergelijking met
dubbelzijdige systemen, draaien met 90 pro
cent stabiliteit en maakt uitwisselbaarheid mo
gelijk, ongeacht geometrie of toepassing. Het
systeem biedt nauwere indexeertoleranties,
grotere snededieptes en een plunge en draai
geometrie. Nog een voordeel van een systeem
die geschikt is voor alle toepassingen, is het feit
dat er minder onderdelen nodig zijn. Het ge
reedschap wordt geïntroduceerd in meerdere
hardmetaalsoorten voor diverse toepassingen.
Info? Zie www.products4engineers.nl
Infonummer: 80385
w w w . m e t a a l m a g a z i n e . n l
Diep groefsteken, axiaal groefsteken, profileren en
zijdelings draaien is mogelijk met één gereedschap
(foto: Kennametal)
Het is inmiddels al een tijdje in het nieuws,
de dieselgate van Volkswagen. Het ver
haal dat begon met een Amerikaanse on
derzoeker die ’s morgens zijn 5,7 L, V8
Hemi pickup truck aanslingerde om later
die dag de wereld kenbaar te maken dat
de uitstoot van een Volkswagen diesel
motor toch wel heel erg veel is. In één
klap was het woord sjoemelsoftware ge
boren en de volledige oorzaak van de ernstige luchtvervuiling in een Amerikaanse stad
gevonden. Toch ligt er stiekem in eerste instantie bijna niemand wakker van de stoffen
die uit een uitlaat komen. In dit geval komt met name pure hebzucht om de hoek kijken,
want er valt geld te halen! Advocaten maken overuren en stichtingen die de ‘gedupeer
den’ bij moeten staan, sprongen als paddenstoelen uit de grond. Nou één ding is zeker.
Organisaties met stichting voor de bedrijfsnaam zijn vaak ook niet vies van een beetje
gesjoemel. Die ecologisch verantwoorde Maserati moet immers ergens van betaald wor
den. Het neemt vanzelfsprekend niet weg dat de werkwijze van Volkswagen niet netjes
is geweest en uiteraard zitten hier consequenties aan vast. Het is nu alleen zaak dat die
consequenties niet aan hun doel voorbijschieten. Er is immers wereldwijd veel werkge
legenheid gemoeid met Volkswagen en laten we eerlijk zijn, we hebben toch allemaal
(op een iets kleinere schaal) wel eens gesjoemeld?
t e g e n C e n t e r
Tim Wentink
t.wentink@eisma.nl
5,7l V8
fo
to
: H
e
n
n
y
v
a
n
R
o
o
m
e
n
48 j a a r g a n g 5 3 | w w w . m e t a a l m a g a z i n e . n l | 9 – 2 0 1 5
48_tnpag6colo.indd 48 09-11-15 16:40