en verpakkingsprocessen verzorgt
voor klanten. Het bedrijf neemt pro-
ductieprocessen over in elke denk-
bare branche. Onderdelen komen
zowel uit Azië als uit Europa. “We
proberen in zo min mogelijk landen
in te kopen. Veel onderdelen, zoals
het frame en verlichting, komen uit
Taiwan. De accu en controller komen
uit Duitsland en de rvs-delen, kabels
en ‘junction box’ komen uit Neder-
land”, vertelt Willems.
De Naked bike
De Brekr heeft een simkaartje en gps
aan boord. Door een speciale app te
downloaden, is er inzicht over de
locatie waar de Brekr zich bevindt.
Er is ook een diefstalmelder aan
gekoppeld. Een moderne toevoeging
die past bij deze tijd. Volgens Wil-
lems valt de doelgroep voor de Brekr
uiteen in grofweg drie categorieën:
jong professionals die in de steden
wonen, motorliefhebbers en design-
liefhebbers met een groen hart. “Wat
je rijdt, zegt iets over jezelf, vinden
wij. Het gaat hier om een uitgespro-
ken merk en dat is prettig.” De Brekr
doet volgens de Achterhoeker den-
ken aan De Naked bike, een term die
bedacht is om motorfietsen die geen
accessoires als kuipen en koffers
gemonteerd hadden, te benoemen.
Veel motorfietsen hadden deze toe-
voegingen niet als ze uit de fabriek
kwamen, tot aan de jaren negentig.
De term Brekr is afkomstig van het
Achterhoekse brekken. ‘Høken, brek-
ken en angoan’ worden vaak tege-
lijkertijd genoemd en gaan over het
vieren van het leven, jezelf niet te
serieus nemen en de voorliefde voor
gemotoriseerde wielen.
The Society Shop
Tot dusverre zijn er dus zo’n 100
Brekrs verkocht. Het doel is om er
vanaf 2022 jaarlijks zo’n 1000 op
de markt te brengen, zegt Willems.
Ze worden onder meer verkocht bij
The Society Shop. ‘De classic brom-
mer in een nieuw jasje. Een volledig
elektrisch voertuig met een stoere
uitstraling, gemaakt van kwalitatieve
en mooie materialen. Een perfecte
match tussen Brekr en The Society
Shop’, zo staat te lezen op de website
van The Society Shop die het moge-
lijk maakt om testritten te maken.
Het brommermerk heeft vorig jaar,
nog voordat het op de markt kwam,
direct de publieksprijs voor Goed
Industrieel Ontwerp gewonnen op de
Dutch Design Week. .
Vooral in steden moet de Brekr een populair vervoermiddel worden.
De Brekr wordt verkocht in The Society Shop.
‘Balanceren tussen
actieradius en
gewicht’
METAAL MAGAZINE DECEMBER 2020 SMART INDUSTRIES 43
39-40-41-42-43_brekr.indd 43 07-12-20 16:18