technische en administratieve eisen,
zoals die rond veiligheid en milieu.
Willems: “Dit goedkeuringsproces
in samenwerking met de RDW
heeft nogal wat voeten in de aarde
gehad. Naast de goedkeuring van
de brommer zelf, maakt ‘Control of
Production’ ook onderdeel uit van de
homologatie. De RDW wil er zeker
van zijn dat elke brommer die we
bouwen, gelijk is aan de geteste en
goedgekeurde brommer. In tijden
van corona hebben we met dit proces
wel enige vertraging opgelopen. De
verkoop startte al in de laatste dagen
van 2019. Er zijn er meer dan 100
verkocht maar dit jaar kunnen we
er door corona maar 100 bouwen
en leveren. In september ontving de
eerste klant zijn Brekr.” De aanschaf-
kosten voor een Brekr komen op dit
moment uit op 4200 euro.
Brom- én snorfiets
Vooral in steden, waar een auto
steeds onhandiger wordt, is de Brekr
een populair vervoermiddel. Snor-
fietsen (25 km/u) mogen altijd op
fietspaden rijden met uitzondering
van Amsterdam. Bromfietsen (45
km/u) moeten in de bebouwde kom
tussen de auto’s rijden.” Omdat het
vervoermiddel als brom- én als snor-
fiets beschikbaar is, is hiervoor door
CAD2M ook verschillende software
ontwikkeld. Voor deze voertuigen
gelden immers andere technische
eisen. “Een berijder van de snorfiets
hoeft geen helm te dragen, mag op
het fietspad en de snorfiets heeft een
blauw kentekenplaatje. De bromfiets
heeft een geel kentekenplaatje en
een helm is noodzaak.”
Assemblage
De assemblage en verdere productie
van de Brekr vindt plaats bij IBN in
Veghel, dat assemblage-, productie-,
De assemblage en verdere productie van de Brekr vindt plaats in Veghel bij IBN.
De hub motor in het achterwiel, opengewerkt.
De controller die zorgt voor de gehele aansturing.
METAAL MAGAZINE DECEMBER 2020 SMART INDUSTRIES 42
‘Onderdelen komen
zowel uit Azië als uit
Europa’
39-40-41-42-43_brekr.indd 42 07-12-20 16:18