sprake van een dilemma. “Mensen
willen ver rijden, maar tegelijkertijd
een lichte accu. Die is namelijk uit-
neembaar zodat je ook je accu kunt
opladen als je de brommer niet bij
een stopcontact kunt parkeren of in
de openbare ruimte staat. Dan is het
goed om zo min mogelijk gewicht
te hebben. Je wilt ook een lichte
brommer natuurlijk, maar die hoef
je niet in zijn geheel op te tillen. Wij
hebben hier een modus in gevonden
denken we.”
(Geen) geluid
Samen met enkele partners werkt
Brekr in project Accumulate aan een
accu die nog langer meegaat, het
milieu minder belast en daardoor
goedkoper wordt. Aan de tekentafel
in Doetinchem wordt er nog hard
aan gewerkt. Dat geldt ook voor de
geluidsontwikkeling die gepaard
gaat met het berijden van een Brekr.
“De regelgeving hieromtrent is eigen-
lijk niet meer zo van deze tijd”, vindt
Willems. “Elektrische auto’s móeten
geluid maken vanwege de veiligheid
en onze voertuigen horen juist stil
te zijn tijdens de ritten. Dat is een
omissie vinden wij.’’ De startup is
daarom samen met de Rijksdienst
voor het Wegverkeer (RDW) om tafel
gaan zitten en er is een uitzondering
gemaakt voor het voertuig. “We heb-
ben het zo geregeld dat de brommer
pas stil wordt als deze harder rijdt
dan 40 kilometer per uur. Onder die
snelheid maakt hij geluid zodat de
berijder zich veiliger voelt omdat hij
beter opgemerkt wordt door andere
weggebruikers.” De eerste klanten
reageren enthousiast op het geluid,
maar Brekr werkt nog aan een verfij-
ning.
Trekkracht
Voordeel van het nieuwe Achter-
hoekse vervoermiddel, is de ‘stevige
trekkracht’, vinden de bedenkers.
Willems: “We hebben de acceleratie-
tijd nooit gemeten, maar het vermo-
gen is gelijk bij de start beschikbaar.
Normaal moet een motor eerst op
toeren komen, maar dat is bij deze
elektrische variant niet aan de orde.
De acceleratie is gelijk enorm.” Wan-
neer Willems het over de brommer
heeft, spreekt hij over een gehomolo-
geerd product. Elk motorvoertuig en
voertuigonderdeel dat nieuw op de
markt komt en dat bestemd is voor
gebruik op de openbare weg moet
gehomologeerd of goedgekeurd wor-
den. Een homologatie is de vaststel-
ling dat een voertuig of voertuigon-
derdeel voldoet aan alle Europese
Het verwijderen van een accu.
Het batterijmanagementsysteem.
METAAL MAGAZINE DECEMBER 2020 SMART INDUSTRIES 41
‘Dit jaar kunnen we
er door corona maar
100 bouwen en
leveren’
39-40-41-42-43_brekr.indd 41 07-12-20 16:17