Brekr wil een nieuwe standaard
neerzetten voor de elektrische
bromfiets. De Achterhoekse start-
up timmert flink aan de weg met
een bijzonder voertuig waarvan er
vanaf 2022 1000 per jaar verkocht
moeten worden. De brommer is
niet alleen elektrisch, maar ook
configureerbaar en heeft een zeer
licht aluminium frame. ‘Elke kilo
extra gaat van de actieradius af’.
Het 5-koppige team van Brekr,
gevestigd in Doetinchem, is in 2018
gestart met de ontwikkeling van
een nieuwe elektrische brom- en
snorfiets. De focus lag al vanaf het
begin op de aandacht voor techniek
en design. Founder Niels Willems
vertelt in de voormalige gevangenis
De Kruisberg, waar meer innovatieve
ondernemers een stek hebben gevon-
den, dat met Brekr een ‘nieuw arche-
type’ op de markt is gezet. “Vroeg of
laat gaan we met zijn allen elektrisch
rijden en in zo’n transitiefase waarin
we ons nu bevinden gaan er deuren
open voor een nieuwe standaard. Zo
is het ook met auto’s gegaan”, aldus
Willems die na veel brainstormen,
schetsen en testen met zijn team is
gekomen tot een apart model. “Er is
eigenlijk geen enkel vervoermiddel
dat erop lijkt”, zegt hij. “We hebben
gekozen voor een aluminium frame
in plaats van staal. Bij scooters is
normaal een stalen buizenframe met
plastic omhuld de norm. Wij kiezen
voor zo licht mogelijk materiaal om-
dat iedere kilo van de actieradius af
gaat. Het frame is tevens het design.”
Volgens de bouwers is het model al
met al zo’n 20 kg lichter dan een
gemiddelde brommer. Het nieuwe
vervoermiddel heeft grote wielen en
kent een laag zwaartepunt.
Uitneembare accu’s
Het model heeft ruimte voor twee
uitneembare accu’s. Elke accu heeft
een capaciteit van 2,0 kWh waarmee
50 tot 80 km gehaald wordt. Voor ie-
dere 80 kilometer is één oplaadbare
accu nodig. “Deze weegt 10,8 kilo en
is makkelijk met een connector los te
maken. Met één accu is het mogelijk
50 kilometer te rijden met een snel-
heid van 45 kilometer per uur of 80
kilometer met een snelheid van 25
kilometer per uur”, legt Willems uit.
Volgens hem was bij het ontwikkelen
van de capaciteit van de accu wel
Niels Willems (links) en Jasper Hagedoorn. Willems heeft de focus op strategie, merk en com-
mercie. Hagedoorn stuurde bij Accell – een van grootste fietsfabrikanten ter wereld – de ontwik-
keling aan van merken. Hij heeft de technische leiding bij Brekr.
Aluminium frame van de Brekr.
METAAL MAGAZINE DECEMBER 2020 SMART INDUSTRIES 40
‘Assemblage en
verdere productie
vindt plaats bij IBN in
Veghel’
39-40-41-42-43_brekr.indd 40 07-12-20 16:17