opleveren”, verduidelijkt de engineer.
Het derde voordeel dat het nieuwe
onderdeel oplevert, is een hogere
nauwkeurigheid. Dat komt doordat de
nieuwe zwenkarm in één geheel wordt
geprint en daarna CNC-nabewerkt
voor de nauwkeurige aansluitvlakken.
De bestaande zwenkarm bestaat uit
losse onderdelen die afzonderlijk van
elkaar worden gefreesd en daarna tot
één geheel worden gemonteerd. “De
losse onderdelen hadden een hogere
opbouw van toleranties”, aldus Van
Oudheusden.
van de pneumatische cilinder kie-
zen.” Dat scheelt in de kosten.
Reductie van de cyclustijd
Zeker zo belangrijk is dat een kleinere
cilinder minder lucht nodig heeft om
de arbeidsslag te maken. De zwenkarm
kan dus het nieuwe inzetstuk sneller
op de juiste plaats zetten; de cyclustijd
wordt dus korter. “De cyclustijd is bij
ons erg belangrijk aangezien we vaak
in de grotere seriegroottes zitten. En
aan het einde van de streep kan die
tiende van een seconde behoorlijk wat
De meerwaarde van additive manu-
facturing moet niet per onderdeel
worden bekeken, maar in het grotere
geheel van een machine of soms zelfs
supply chain, zo zeggen AM-experts
altijd. De pilotcase die Wemo in Den
Bosch samen met Additive Center in
Eindhoven heeft gedaan, benadrukt
dit. Het gaat hier om een zwenkarm
in de productielijn, zoals Wemo die
bouwt voor het buigen van grote
series metalen panelen, bijvoorbeeld
voor distributiecentra. De vier losse,
apart gefreesde en gedraaide onder-
delen waaruit de huidige zwenkarm
is opgebouwd, zijn geïntegreerd in
één ontwerp. Topologie-optimalisatie
heeft tot een bionisch design geleid,
dat 3D-geprint is. Naast het logis-
tieke voordeel (minder onderdelen
inkopen en geen assemblage) levert
vooral de gewichtsbesparing de
machinebouwer een doorslaggevend
voordeel op.
Gewichtsbesparing
De zwenkarm wordt gebruikt om
buiginzetstukken weg te zwenken,
zodat er ruimte ontstaat om een
ander inzetstuk in te schuiven.
Hierdoor kunnen op de volautoma-
tische machine verschillende leng-
tes gebogen worden. De zwenkarm
wordt pneumatisch aangedreven.
De bovenste luchtcilinder duwt het
inzetstuk uit de geleiding en de
klem naar beneden en vervolgens
wordt met een tweede cilinder het
inzetstuk naar buiten gezwenkt. De
inzetstukken rijden met een spindel-
aandrijving onafhankelijk van elkaar
naar binnen of naar buiten (omdat er
asymmetrisch gebogen kan worden).
Deze stukken worden naar gelang ze
nodig zijn naar binnen gezwenkt en
omhoog getrokken in de klemming.
Door het nieuwe bionisch design
van de zwenkarm, weegt deze nog
slechts 1,6 kg, tegenover 3,8 kg in
het oorspronkelijke ontwerp. Ardie
van Oudheusden, design engineer bij
Wemo: “Omdat de zwenkarm ruim
2 kg lichter is, hoeft de cilinder die
het inzetstuk omhoog trekt minder
kracht te leveren. Hierdoor kunnen
we voor een kleinere bouwgrootte
METAAL MAGAZINE DECEMBER 2020 PRODUCTIETECHNIEK 33
‘Vier apart gefreesde en gedraaide onderdelen
nu geïntegreerd in één ontwerp’
De huidige zwenkarm bestaat uit losse draai- en freesdelen die na bewerking geassembleerd
worden.
32-33-34-35_wemo.indd 33 07-12-20 16:30