De installatie van de kolenbreker. De aandrijving bestaat uit een frequentiegeregelde motor met
een snaaroverbrenging naar de rotoras. De rotoras is voorzien van stelen met hamerkoppen en
draait met een bepaalde ruimte tussen een maalwand. Door op hoge toeren te draaien en kolen
te doseren, worden de kolensoorten gebroken.
wijze periodiek onderhoud uit, denk
aan onder meer het smeren van de
lagers. Om het onderhoud nog beter
af te stemmen op de reële situatie is
realtime monitoring nodig. Als we
lagerschade sneller kunnen vaststel-
len en daaropvolgend actie onderne-
Straaten. “Met name de aandrijflijn
van de kolenbreker wil ik beter kun-
nen monitoren. Hier constateren we
door het uitvoeren van periodieke
trillingsmetingen regelmatig lager-
schade. We voeren volgens een strak
plan met een juist interval en werk-
Begin november nam Tata Steel in
de Kooks- en Gasfabriek 2 in IJmui-
den een conditiebewakingssysteem
in gebruik. Het systeem analyseert
elektrische signalen en kan aan
de hand van slimme algoritmes
vroegtijdig mechanische en elek-
trische schade ontdekken. “Het is
een mooie combinatie van intel-
ligentie en een fabriek uit de jaren
zeventig”, zegt Nick van Straaten,
beheerder in elektrotechniek bij de
fabriek.
“De Kooks- en Gasfabriek 2 zit aan
het begin van de keten om staal te
produceren. De kolenbrekers zorgen
voor het breken van verschillende
soorten kolen. Deze gebroken kolen
worden vervolgens via een groep
transportbanden en een opwerp-
machine naar een kolenmenghoop
gebracht. Deze opwerplijn dient als
aanvoer voor twee kooks- en gasfa-
brieken en is daarmee essentieel
voor de bedrijfsvoering”, vertelt Van
Slim onderhoud in
‘oudere’ fabriek
METAAL MAGAZINE DECEMBER 2020 TEKST: EVI HUSSON / FOTOGRAFIE: TATA STEELPRODUCTIETECHNIEK 26
26-27-28_tataonderhoud.indd 26 07-12-20 16:14