Via reverse engineering kan defensie tijdens een missie snel nieuwe onderdelen produceren, ook
als hiervan geen 3D-modellen beschikbaar zijn.
een oplegger is de printer klaar om
ingezet te worden. Ritt zegt dat de
technologie van Spee3D bij uitstek
geschikt is voor mobiele toepas-
singen omdat er geen laser wordt
gebruikt, maar kinetische energie
die vrijkomt door het metaalpoeder
met drie keer de snelheid van geluid
op het oppervlak van het werkstuk te
laten botsen. Het Australische leger
kon tijdens een van de testen binnen
een uur een onderdeel 3D-printen in
metaal en inzetten. Ritt ziet hierin
een oplossing die breder inzetbaar is
dan alleen defensie. “Het onderdeel
hoeft niet net zo goed te zijn als het
origineel. Als je de tijd totdat je over
het originele onderdeel beschikt
traditionele gieterij Castlab is ge-
start. Dat moet een platform worden
waar bedrijven zoals de spoorwegen
digitaal vervangingsonderdelen
opslaan, die op aanvraag binnen tien
dagen worden geproduceerd. Niet
alleen via additive manufacturing,
het kan ook een gietstuk worden of
een CNC-draai- of -freesstuk. Voor de
Brabantse ondernemer, die eerder dit
jaar Castlab presenteerde op Rapid-
Pro, is additive manufacturing een
middel, geen doel. Melis verwacht
dat uiteindelijk meer dan de helft
van de onderdelen gegoten zal wor-
den, wellicht met een 3D-geprinte
zandmal. “Waar het om gaat is dat
we met digitalisering het probleem
van de klant oplossen, namelijk een
stilgevallen machine. Of een onder-
deel met maandenlange levertijden.”
Door deze onderdelen te digitalise-
ren en te valideren voor een bepaalde
productietechnologie, kunnen ze
op aanvraag snel geleverd worden.
Castlab wil dat binnen tien werkda-
gen doen. Met deze propositie plaatst
de maakindustrie zich volgens Melis
in een andere positie, waar ook een
andere marge aan zit. “Voor een
bedrijf met een machine die stilstaat
zijn de operationele verliezen vaak
vele malen hoger dan de kosten van
het onderdeel dat vervangen moet
worden.” Bovendien vallen de kosten
voor de gebruiker vaak lager uit, als
je alle kapitaal- en logistieke kosten
van voorraden meetelt.
3D-printen op locatie
Terug naar defensie. Spee3D heeft de
afgelopen maanden samen met het
Australische leger testen gedaan met
het 3D-printen van metalen onderde-
len tijdens een missie. Spee3D heeft
hiervoor de metaalprinter inclusief
alle randapparatuur op een grid
geplaatst. Binnen enkele uren na
het lossen van deze container vanaf
Deze koppeling voor een hogedrukslang aan
boord van de marineschepen blijkt na testen
door een onafhankelijk laboratorium net zo
sterk, zo niet sterker te zijn dan het originele
gietstuk.
Stratasys is in Duitsland betrokken bij
initiatieven om in het onderhoud aan treinen
en trams veel meer kunststof onderdelen
on-demand te 3D-printen in plaats van ze op
voorraad te leggen.
METAAL MAGAZINE DECEMBER 2020 PRODUCTIETECHNIEK 22
‘Van fysieke
voorraad naar digitaal
magazijn’
20-21-22-23_3d-printeninleger.indd 22 07-12-20 16:12