scheiden. Daarom zijn we een andere
weg ingeslagen. Ons doel was om
flexibel te kunnen produceren en
een stukje van de supply chain van
onze klanten over te nemen om ze zo
te kunnen ontzorgen.”
Automatisering
Eerst werd het machinepark aange-
pakt. “De uurlonen zijn hier hoger
dan in Azië dus moesten wij het over
een andere boeg gooien door meer
te investeren in automatisering. Zo
neemt bijvoorbeeld de onlangs aan-
gekochte DMG Mori draaibank met
automatische stafaanvoer veel werk
uit handen. Met 10.000 omwentelin-
gen per minuut zorgt deze sprinter
ervoor dat onze levertijden aanzien-
lijk verkorten waardoor de prijs per
stuk kan dalen.” Ook de aanschaf
van robotarmen draagt bij aan de
automatisering. “Een robotarm voedt
de draaibank met het ruwe materiaal
waarmee uiteindelijk het product
tot stand komt. Door deze automati-
seringsslag kan de draaibank onbe-
mand doordraaien. Voor het lassen is
eveneens een robotarm aangeschaft.
Zo halen we steeds meer productivi-
teit uit de dag met een zo laag moge-
lijke overhead en kunnen we steeds
flexibeler en op maat produceren.”
Flexibiliteit
Niet alleen de machines zorgen voor
flexibiliteit. “Werknemers hebben
Frank (links) en Christian van Schaaijk: Meer
toegevoegde waarde leveren.
Robotarm van BMO bij de draaibank van DMG Mori.
interne en externe opleidingen geno-
ten zodat we ze flexibel op meerdere
plekken kunnen inzetten. Neem
diegene die de grootste draaibank
– met doorgaans de langste cyclus-
tijd – bedient. Deze operator is ook
verantwoordelijk voor het onder-
houd van twee zaagmachines die in
de buurt staan. En de operators die
conventioneel draaien, bedienen
de lasersnijder erbij. Zo heeft ieder-
een een flexibele functie om zoveel
mogelijk machines aan te sturen met
zo min mogelijk mensen. Dit hebben
we heel geleidelijk geïntroduceerd
waarbij we de operators goed heb-
ben begeleid. Ze zien het tegenwoor-
dig als een sport om de machines
zodanig af te stellen dat deze zoveel
mogelijk in een uur gereed hebben
en zo lang mogelijk zelfstandig de
avond of nacht in kunnen. Het kost
veel tijd, energie en geld voordat je
DM Wheel Systems
DM Wheel Systems (tot voor kort
D&M Holland) is ontstaan uit
twee wielspecialisten, namelijk
Danimo Transportwielen uit
Zaandam (1976) en MIB Wielen
uit Boxtel (1951). Op 1 januari
2007 werden de krachten gebun-
deld en in 2013 heeft familie Van
Schaaijk alle aandelen in het
bedrijf overgenomen. De geschie-
denis van Danimo Transport-
wielen gaat terug tot 1976. Toen
startte de heer Groen zijn bedrijf
in Zaandam. MIB Wielen is opge-
richt op 12 januari 1951 en is van
oorsprong een familiebedrijf dat
aan de derde generatie bezig is.
Problemen oplossen behoort tot
op de dag van vandaag tot de kern
van het bedrijf. Alles kan op maat
worden gemaakt, en snel, want
het gebeurt in eigen huis. Ook
voor grote series en voor super-
zwaarlast tot 15.000 kg draagver-
mogen per stuk.
METAAL MAGAZINE / DECEMBER 2019 SMART INDUSTRIES 53
4
52-53-54_dm.indd 53 04-12-19 08:49