Pagina 34 van: Metaal Magazine 8 – 2019

ontwikkelt ook eigen procesmedia.
“Wij hebben zo’n vijftienduizend ver-
schillende soorten procesmedia,” ver-
telt Robin Rohde, accountmanager
bij Rösler Benelux. “Het is belangrijk
de juiste procesmedia bij het materi-
aal en product te zoeken, inclusief de
benodigde tijd voor het glijslijpen.”
Glijslijpen lijkt eenvoudig, maar voor
hoogwaardige onderdelen zoals die
bij Fokker, is een goede voorberei-
ding om tot een optimale oplossing
te komen noodzakelijk. Hiervoor
kunnen klanten zoals Fokker Aero-
structures terugvallen op het Surface
Finish Center van Rösler Benelux in
Oss. Daar ontwikkelen de oppervlak-
tespecialisten het optimale proces.
Constante kwaliteit
De bredere inzet van het glijslijpen
levert winst op in de doorlooptijd.
Het ontbramen is geen bottleneck
meer in het proces. Kluitenberg en
Diemer zien echter nog meer voor-
delen. “Met glijslijpen halen we een
constante kwaliteit,” aldus Kluiten-
berg. “De slijpmedia zorgen voor een
gelijkmatige afwerking.” Het glijslijp-
proces van Rösler haalt de pieken
in het oppervlak weg, waardoor dit
gladder wordt. “Er zitten geen scher-
pe randen meer aan. De onderdelen
zijn handvriendelijk voor de coating-
en de montageafdelingen.” Rösler
ontwikkelt en bouwt niet alleen de
machines voor het glijslijpen, maar
De kleine onderdelen (onder in aluminium) worden semiautomatisch uit de rondvibratoren gese-
pareerd.
METAAL MAGAZINE / DECEMBER 2019 PRODUCTIETECHNIEK 34
Ook kunnen klanten bij drukte in
de eigen productie er terecht voor
uitbesteding.
Inclusief proceswaterrecycling
Rösler Benelux heeft voor Fokker in
Hoogeveen een complete oplossing
uitgewerkt. Deze oplossing bevat
twee rondvibratoren, een volledig
geautomatiseerd proceswaterrecy-
clingsysteem en een advies over hoe
de nieuwe afdeling het beste in te
richten. De vier glijslijpmachines
van Rösler draaien zo’n 18 uur per
dag. Desondanks is de hoeveelheid
slibafval gering en kan dit met het
normale bedrijfsafval van de fabriek
worden afgevoerd. Daar zorgt het
nieuwe geautomatiseerde systeem
voor. Diemer: “Bij de oude installa-
tie moesten we elke dag ’s ochtends
de slibkorf reinigen. Dat kostte al
snel een kwartier. Nu hoeven we
slechts één keer in de acht weken het
opgedroogde slib uit de machine te
halen.” De nieuwe installatie voor
het reinigen van proceswater ver-
mindert niet alleen de hoeveelheid
slibafval maar ook de behoefte aan
vers proceswater. “De reinigingscen-
trifuge is onderdeel van een gesloten
systeem,” legt Rohde uit. “Door de
centrifugaalkracht wordt het slib
tegen de wand gedrukt en loopt het
gezuiverd proceswater terug, zodat
weinig nieuw water nodig is.”
Voor Fokker zijn dit besparingen die
de investering meer dan rechtvaar-
digen. Het sluit naadloos aan op de
visie van de luchtvaarttoeleverancier
hoe om te gaan met milieu en grond-
stoffen. Kluitenberg zegt tot slot over
de realisatie van dit project: “Het
proces goed inrichten gaat niet van
de ene op de andere dag. Maar het
levert ons tijd op. En een constante
kwaliteit. Het mooie van dit project
is dat we het samen hebben opge-
tuigd, Alfred Diemer heeft hierin
het voortouw genomen maar alle
Bankwerkers hebben meegedacht en
zeker ook Robin Rohde en zijn col-
lega’s van Rösler Benelux.”.
Dit artikel is tot stand gekomen in samen-
werking met Rösler Benelux.
32-33-34_fokker.indd 34 04-12-19 17:03