titanium en aluminium onderdelen
moesten voorheen namelijk handma-
tig met meerdere handgereedschap-
pen worden ontbraamd, nu gebeurt
dit in één keer automatisch. Diemer:
“Het oppervlak van de titanium en
aluminium onderdelen lijkt na het
glijslijpen iets ruwer, maar voldoet
ruimschoots aan de kwaliteitseisen.
We kunnen nu dus alle onderdelen
automatisch ontbramen.”
Inmiddels beschikt Fokker in Hoog-
eveen over een complete afdeling
voor het glijslijpen van de vlieg-
tuigonderdelen, die tot ruim 2 meter
lang kunnen zijn. In het Surface
Finish Center van Rösler in Oss is
voor de aluminium en titanium
onderdelen de beste combinatie van
machine en medium gezocht en
getest. Daarna zijn de cyclustijden
bepaald zodat Fokker op basis van
reële waarden een beslissing kon
nemen over de investering. De twee
bestaande rechte vibratoren, waar-
van één al meer dan dertig jaar in
gebruik bij Fokker, zijn gereviseerd
en aangevuld met twee rondvibrato-
ren. Hierin worden de kleinere on-
derdelen getrommeld, variërend van
enkele tientallen tot meer dan hon-
derd stuks op een dag. In de grote
rechte vibratoren worden de grotere
onderdelen, tot 2,10 meter lengte,
nabewerkt. Soms gaan er twee, soms
drie, maar dikwijls slechts één on-
derdeel in deze machine, die daarna
een half uur loopt om het oppervlak
volledig glad te maken en te zorgen
voor een goede kantenafronding. “Je
denkt dat je handmatig sneller kunt
werken,” zegt Diemer, “maar dat is
een verkeerde gedachte. Terwijl de
machine het onderdeel bewerkt,
kan ik namelijk ander werk doen. Zo
boek je op twee plaatsen winst.”
Fokker bewerkt ook dunwandige pre-
cisieonderdelen voor de luchtvaart-
industrie. Tot 1 mm wanddikte is
geen enkel probleem, nog dunner
kan ook, maar dat vergt wel enige
voorzichtigheid. Dat geldt eveneens
voor de passingsgaten. “Officieel
hoeven we alleen gaten vanaf een H6
passing af te dichten,” aldus Diemer.
“Maar wij stoppen alle nauwkeurige
gaten af om het risico op beschadi-
gingen uit te sluiten.”
De beide rondvibratoren zijn voor-
zien van een separeerdek waar de
onderdelen aan het eind van het
bewerkingsproces automatisch
overheen lopen. Dat verkort de tijd
die de operators nodig hebben om
alle onderdelen uit de rondvibra-
tor te halen. Doordat één Rösler
rondvibrator alleen gebruikt wordt
voor aluminium en de tweede voor
titanium en rvs, kan het medium
langere tijd in de machine blijven.
Na een eenvoudige reinigingsstap en
het automatisch drogen, gaan de vol-
ledig braamvrije onderdelen direct
door naar de meetkamer.
In de rechte vibratoren, waarvan er een al meer dan dertig jaar bij Fokker staat, worden onder-
delen tot meer dan 2 m lengte ontbraamd.
Rösler ontwikkelde voor Fokker in Hooge-
veen een complete oplossing voor het glij-
slijpen van hoogwaardige vliegtuigonder delen.
Door met glijslijpinstallaties grotendeels te
automatiseren heeft Fokker een betrouwbaar
proces met een constante kwaliteit en zekere
doorlooptijden.
METAAL MAGAZINE / DECEMBER 2019 PRODUCTIETECHNIEK 33
4
32-33-34_fokker.indd 33 04-12-19 17:02