platform met de geprinte onderdelen
van het setup-station en brengt ze
de oven in voor een warmtenabe-
handeling. Diezelfde robotarm haalt
het platform er weer uit en brengt
het naar het 3D-meetstation om de
kwaliteit te waarborgen. Uiteindelijk
zorgt een agv dat het bouwplatform
bij een zaag komt die de opgebouw-
de onderdelen van het platform
haalt, waarna de onderdelen klaar
zijn voor verder gebruik.
Eigen inbreng
In deze geautomatiseerde produc-
tieketen zorgen de drie partners elk
voor inbreng van hun eigen exper-
tise. EOS biedt oplossingen op het
gebied van industriële AM, Daimler
brengt de ervaring van massapro-
ductie van onderdelen in. Premium
Aerotec zorgt voor 3D-geprinte com-
ponenten voor Airbus-vliegtuigen
in serieproductie. Tot nu toe werd
titaniumpoeder gebruikt als ma-
teriaal voor het opbouwen met de
3D-printer. Maar project NextGenAM
wil aluminium als printmateriaal
gebruiken. Toewerken naar massa-
productie is in de ogen van de pro-
jectpartners essentieel om de pilot-
fabriek in de toekomst op te kunnen
schalen. Essentieel daarbij is dat deze
AM-productie vergeleken met be-
staande AM-technieken, de snelheid,
betrouwbaarheid en productiviteit
weet op te voeren. Bovendien moeten
zaken als kwaliteit, levensduur en
kosten van de geprinte onderdelen
zich op termijn minimaal kunnen
meten met conventioneel geprodu-
ceerde onderdelen.
aluminium componenten geprodu-
ceerd. De hoge mate van automatise-
ring moet de basis gaan vormen voor
een rendabele productie.
Printen en aanvullen
Het middelpunt van de pilotfa-
briek vormen het EOS M 400-4
vierlasersysteem voor industrieel
metaalprinten (lasersmelten) en
het IPM M poederstation L. Deze
zijn via agv’s verbonden met een
standalone setup-station en een
uitpakstation. Omdat de AM-ma-
chine vier laserbronnen gebruikt,
kunnen op het poederbed vier
verschillende onderdelen tegelijk
worden opgebouwd of één onder-
deel op vier verschillende plekken
worden aangepakt, waardoor de
productiviteit toeneemt. Het sys-
teem wordt ingezet in combinatie
met rand apparatuur van het EOS
shared- modules concept. Dit geheel
maakt dat het systeem, terwijl het
AM-proces loopt, ondertussen het
aluminiummateriaal kan aanvullen
en legen, en bovendien een nieuwe
batch kan voorbereiden en de opge-
bouwde componenten uit de poe-
derbedmachine kan halen. Doordat
deze processen onafhankelijk en
parallel aan elkaar kunnen lopen,
zal ook hier de productiviteit van
het AM-productieproces aanzienlijk
worden verhoogd, zo verwachten
de partners.
Nabehandelen
Ook in de volgende stap, de nabewer-
king, is omvangrijke automatisering
leidend. Een robot pakt het bouw-
EOS M 400-4 met daarachter een agv.
Het IPM M poederstation L voorziet de EOS
M 400-4 tijdens de additive manufacturing
van poedermateriaal.
Bovenaanzicht van de robot die de onder-
delen op het bouwplatform verwijdert.
METAAL MAGAZINE SMART INDUSTRIES 43
42-43_daimler.indd 43 04-12-18 17:11