Opstelling van een deel van de pilotplant, met van links naar rechts: Kasto lintzaag, Kuka-robot, 3D-optisch meetsysteem, setup-station, een van de
(roodwitte) agv’s, uitpakstation en de EOS M 400-4.
als totaalsysteem uit diverse machi-
nes voor AM, nabewerking en quality
assurance.
Geen mensenhanden
Het innovatieve aspect zit met name
in het feit dat de AM-machine niet
standalone is maar dat de individu-
ele, opeenvolgende stappen in het
proces en de interactie tussen alle
additieve en conventionele stappen
volledig geautomatiseerd en geïnte-
greerd zijn. Mensenhanden komen er
tijdens de productie niet meer aan te
pas. Met het AM-proces worden com-
plexe, lichtgewicht en toch sterke
en industrieel 3D-printleverancier
EOS de samenwerking gezocht in
project NextGenAM. Doel was om
een volgende generatie van additive
manufacturing te ontwikkelen voor
een toekomstige serieproductie.
Eind deze zomer is een vervolgstap
gezet. In het Noord-Duitse Varel in de
buurt van Augsburg is in het techno-
logiecentrum van Premium Aerotec
de eerste proeffabriek in gebruik
genomen. Hiervoor is een complete
productiecel ontwikkeld om alumi-
nium onderdelen te printen voor
automotive en aerospace.
De pilot-productiefaciliteit bestaat
Autofabrikant Daimler zit met
partners Premium Aerotec en EOS
in een project om te onderzoeken
of 3D-metaalprinten in massa-
productie toepasbaar is. Bij Premi-
um Aerotec is nu een pilotfabriek
in gebruik genomen met een vol-
ledig geautomatiseerde en geïnte-
greerde productieketen.
Additive manufacturing kan in de
toekomst mogelijk een extra keuze-
optie worden bij massaproduc-
tie. Daarom heeft Daimler in mei
2017 met de toeleverancier van vlieg-
tuigstructuren Premium Aerotec
Geïntegreerde lijn
AM in pilotfabriek
METAAL MAGAZINE TEKST: TOM VAN DER MEER / FOTOGRAFIE: EOSSMART INDUSTRIES 42
42-43_daimler.indd 42 04-12-18 17:11