METAAL MAGAZINE BEURZEN 40
gereedschapstaal geprint kunnen worden. Bij de Duitse
machinebouwer werken inmiddels 250 medewerkers vol-
ledig aan de AM-technologie. Thomas Fehn, hoofd verkoop
AM bij Trumpf: “De vraag naar robuuste, industrierijpe
3D Systems zet niet alleen in op direct metaalprinten, maar ook op het
3D-printen van kunststofmodellen voor het precisiegieten van onderde-
len voor de auto-industrie.
Voor nichemodellen is het 3D-metaalprinten wel al geschikt. EOS
toonde dit onderdeel uit een speciale versie van een Citroën, waarbij
een deurhandel wordt afgewerkt met een in titanium geprint onderdeel.
Een van de voordelen van de binder jetting-technologie is dat produc-
ten gestapeld kunnen worden tijdens het 3D-printen, zoals hier bij HP.
Volkswagen zet de HP metaalprinter onder andere al in voor het printen
van gepersonaliseerde badges voor de Chinese versie van de nieuwe
VW Touareg.
machines voor metaal 3D-printen is toegenomen. Niet al-
leen voor prototypen, maar ook voor serieproductie. Want
steeds meer constructeurs zien de voordelen van additive
manufacturing. 3D-printen komt eindelijk uit de niche.”
De grootste uitdaging is volgens hem leren denken in 3D-
print. Tobias Baur, hoofd Technologie bij de AM-afdeling
van Trumpf, denkt dat 3D-metaalprinten met zowel
poederbed- als directed energy-deposition (het 3D-cladden)
het meest kansrijk is in de vliegtuig- en turbine-industrie,
medische en dentale industrie. Hier liggen de meeste kan-
sen omdat de kostprijs van de onderdelen vanwege hun
complexiteit, materiaal en bouwvolume hoog is. Trumpf
zet in op de verdere digitalisering van de processen om
concurrerend te zijn met frezen en gieten.
36-37-38-39-40-41_formnext.indd 40 04-12-18 17:11