3D-printen klaar voor
de auto-industrie?
Gaat de automobielindustrie onderdelen voor de serie-
modellen 3D-printen? De interesse is er. En de aanbie-
ders van 3D-metaalprinttechnologie denken dat ze klaar
zijn voor de veeleisende autobouwers met hun grote
series en constante prijsdruk. Formnext liet duidelijk
zien dat de grote spelers in de AM-industrie hun ogen
op deze grote afzetmarkt hebben gericht.
Voor prototyping en zelfs pre-productie modellen zetten
de autofabrikanten additive manufacturing al langere
tijd in. En in toenemende mate gebeurt dit eveneens voor
(gepersonaliseerde) assemblagegereedschappen, waar-
mee Ultimaker bijvoorbeeld bij Ford kind aan huis is. Het
designteam van Ford ontwikkelt in Keulen voor alle Euro-
pese vestigingen de assemblage- en opspangereedschap-
pen, waarna de lokale vestigingen deze zelf op afroep 3D-
printen. Voor de nieuwe Ford Focus worden bijvoorbeeld
vijftig verschillende assemblagegereedschappen met een
Ultimaker S5 geprint. De besparing per gereedschap:
1000 euro.
Grote volumes 3D-printen
Het 3D-printen van functionele onderdelen voor de
massaproductie is in de automotive industrie nog niet
breed in de sector geaccepteerd. Zeker niet in de mate
waarin dit in de lucht- en ruimtevaartindustrie en de
medische industrie het geval is. De auto-industrie is een
braakliggende markt, die aantrekkelijk is vanwege de
hoge volumes. Daar ligt tegelijkertijd ook het knelpunt.
De laser-poederbedtechnologie is te langzaam. En te duur.
Tot nog toe is de techniek eigenlijk alleen geschikt voor
dure sportwagens, waarvan de aantallen niet zo groot
zijn. BMW print bijvoorbeeld een steun voor de cabriokap
van de i8 Roadster. Door een slimme positionering op de
bouwplaat slaagt BMW er bij dit product in om goedkoper
te zijn dan andere technieken, bij een jaarlijks volume van
rond de zestigduizend stuks. In de volumemodellen vind
je geen 3D-geprinte onderdelen terug. Toch denken EOS
METAAL MAGAZINE TEKST EN FOTOGRAFIE: FRANC COENENBEURZEN 36
Hoewel Desktop Metal het Production System nog niet verkoopt,
kondigde het op Formnext wel al versie 2 aan. Dit systeem heeft een
225 procent grotere bouwbreedte en kan tot 12.000 cm3/uur printen.
Daarmee is de bouwkamer van 750 mm bij 330 mm bij 250 mm te
vullen, vooral met kleinere onderdelen want daar richt men zich op.
Het bindmiddel wordt door 32.768 piezo inkjetnozzles op het poeder
geprint.
36-37-38-39-40-41_formnext.indd 36 04-12-18 17:10