ten ontwikkelt voor bijvoorbeeld de
auto- en de verpakkingsindustrie.
Van die kwaliteit moet Tata Steel
IJmuiden het hebben, meer dan van
de omvang. Met een jaarproductie
van ruim zeven miljoen ton staal
Op het Tata-terrein ligt ruim 100 kilometer spoorweg; onder andere voor het ijzertransport tussen
de twee hoogovens en de oxystaalfabriek.
De HIsarna-installatie moet uiteindelijk leiden tot een lagere CO
2
-uitstoot van ijzerproductie. De
nieuwe HIsarna-fabriek komt overigens in India.
is het bedrijf een kleine speler. Te
klein in ieder geval om zelfstandig te
overleven. Daarom ging het in 1972
een fusie aan met het Duitse bedrijf
Hoesch. Een succes was dat niet; tien
jaar later volgde de scheiding.
In 1999 ging Hoogovens samen met
British Steel onder de naam Corus.
Dit bedrijf werd in 2007 gekocht
door het Indiase conglomeraat
Tata. Vorig jaar gingen de Europese
staalbedrijven van Tata samen met
de staalactiviteiten van de Duitse
branchegenoot ThyssenKrupp.
Lezen en kijken
‘Door staal gedreven’ beschrijft
alle belangrijke aspecten van de
geschiedenis van Nederlands enige
staalproducent. De techniek komt
uitgebreid aan de orde, evenals de
relatie met de omgeving en in-
vloeden van buiten, waaronder de
Tweede Wereldoorlog en het groeien-
de milieubewustzijn. Dit alles wordt
goed geïllustreerd met onder andere
kaarten van zowel het bedrijfsterrein
als de omgeving. Het boek biedt dan
ook een aangename lees- en kijkerva-
ring voor iedereen die belangstelling
heeft voor de Nederlandse metaal-
sector.
Door staal gedreven
Van Hoogovens tot Tata Steel
1918-2018
Bram Bouwens, Joost Dankers,
Yvonne van Mil, Reinout Rutte,
Keetie Sluyterman, Jaap Verheul
Uitgeverij Thoth
ISBN 9789068687651
240 blz.
€ 34,95
METAAL MAGAZINE PRODUCTIETECHNIEK 32
30-31-32-33_boektata.indd 32 04-12-18 17:10