gens met water gekoeld en komen
daarna in een speciale robotcel. De
robot met laser snijdt de inmiddels
zeer hard geworden platen met
een temperatuur van 3000 graden
Celsius exact af in de uiteindelijke
vorm, waarna ze automatisch in de
Ford gebruikt bij de productie van
de nieuwe Focus oude smeedtech-
nieken. Zo vormt de autofabrikant
met behulp van een volautomati-
sche warmpersfaciliteit van Schuler,
onderdelen van boriumplaatstaal.
Deze worden daarna exact gesne-
den om toe te passen in de kooicon-
structie van de Ford Focus.
De nieuwe warmpersfaciliteit van
6000 m2, is geïntegreerd in de assem-
blagefabriek van Ford in het Duitse
Saarlouis, nabij Saarbrücken.
“We bouwen voort op technieken die
al duizenden jaren worden toegepast
om staal te versterken,” zegt Dale
Wishnousky, vice president Manu-
facturing van Ford Europa. “Daarbij
maken we gebruik van moderne
materialen en automatisering om
het warmpersproces te versnellen en
te verfijnen.”
Volledig geautomatiseerd
De warmpersinstallatie die Ford
heeft aangeschaft zijn van Schuler
Pressen en bestaan uit twee lijnen.
Er staan twee hydraulische per-
sen van Schuler, twee ovens van
Schwartz, lasersnijcellen van Prima
Power en bijbehorende automatise-
ring van Schuler. Elke lijn is volledig
geautomatiseerd, vanaf de ontstape-
laar aan het begin van de productie,
het markeerstation, de oven, het
centreerstation tot aan de pers, de
snijcel en de palletstellingen.
Het warmpersproces
Met de warmpersen worden in de
assemblagefabriek ultrasterke, licht-
gewicht boriumstalen componenten
geproduceerd. Het is volgens Ford de
eerste warmpersinstallatie in de in-
dustrie die volledig geautomatiseerd
uitlaadt. De 40 meter lange ovens
werken op gas en magnetische in-
ductie om borium platen te verwar-
men tot 930 graden Celsius. Op dat
moment zijn ze voldoende buigbaar
om in een hydraulische pers met een
sluitkracht van 1250 ton te brengen.
Hier worden ze in mallen gedrukt
en in drie seconden gevormd. De
warmgeperste platen worden vervol-
Het warmpersproces bij de
Ford-assemblagefabriek.
METAAL MAGAZINE PRODUCTIETECHNIEK 23
Harnassen en wolkenkrabbers
Boriumstaal werd vroeger ge-
bruikt bij harnassen en zit tegen-
woordig in wolkenkrabbers. Dit
sterkste staal in de auto-industrie
wordt toegepast in de veiligheids-
kooi van de nieuwe Ford Focus,
om de inzittenden te beschermen.
De veiligheidsconstructie van
boriumstaal maakt de Focus ‘een
van onze veiligste auto’s ooit’, stelt
Ford. De kooi kan bij een ongeval
voor overlevingsruimte zorgen.
Daarnaast zorgt borium volgens
de autofabrikant voor 40 procent
meer bescherming bij een frontale
botsing. Dankzij zijn sterkte is de
nieuwe Ford Focus bekroond met
de maximale veiligheidsscore van
vijf Euro NCAP-sterren.
palletstellingen worden gebracht.
Ford heeft recent in totaal zo’n
600 miljoen euro in de assemblage-
fabriek in Saarlouis gestoken. Een
deel van deze investering is gebruikt
voor de bouw van de nieuwe warm-
persfaciliteit.
22-23_ford.indd 23 05-12-18 09:31