Pagina 15 van: Metaal Magazine 8 – 2018

aluminium ontdekken. “Het is onze
taak om inzicht te geven in de moge-
lijkheden maar ook de beperkingen
van de constructieve toepassingen.
Dat doen wij door (wereldwijd) col-
leges te organiseren voor engineers
maar ook door te investeren in bij-
voorbeeld de aluminium leerstoel op
de TU Eindhoven. De wereld denkt
nog steeds voornamelijk in staal en
beton. Wij proberen een bredere kijk
te bieden.”
Blijven ontwikkelen
Maar moet een metaalondernemer
nu blijven doen waar hij goed in
is en de apparatuur voor heeft? Of
moet hij ingaan op vragen uit de
markt voor mogelijk lagere kosten
en hogere inkomsten? “Je moet altijd
doen waar je goed in bent,” stelt Kat-
german. “Maar ‘stilstaan is achteruit
gaan’. Dus als je denkt ‘ik ben hier
ontzettend goed in’ en je ontwikkelt
je niet en kijkt ook niet om je heen,
gaat het mis. Achterover leunen,
betekent dat je links en rechts wordt
ingehaald, door mensen die wél
ingaan op marktontwikkelingen.
Dus zelfs als je goed bent, moet je je
blijven ontwikkelen en kijken naar
marktkansen.”.
omdat hij dan goedkoper denkt uit
te zijn. Dan moet je ingaan op het
kostenaspect, dat hij dus eigenlijk
een goedkoper product wil. Vraag je
als ondernemer af wat je daarmee
kunt doen. Kortom: kijk wat de wens
precies is. En dan zul je soms moeten
zeggen: ‘het valt buiten mijn exper-
tise, om aan die vraag te voldoen’.”
Behalve alles zelf doen, kan uitbeste-
den natuurlijk ook een optie zijn.
Mogelijkheden en beperkingen
De verschuiving van het gebruik
van staal richting aluminium merkt
Bayards met name in de jachtbouw,
de energiesector, de civiele industrie
en de semiconductormarkt. “Maar
ook in de automotive- en de trans-
portindustrie neemt het significant
toe,” zegt Mackintosh. “Het wordt
ook steeds populairder als construc-
tiemateriaal. Het heeft dan ook
fantastische eigenschappen. Het is
lichtgewicht, goed vervormbaar, cor-
rosiebestendig en – heel belangrijk
– oneindig recyclebaar waardoor het
ook nog eens erg duurzaam is.” Het
bedrijf zegt dan ook nog lang niet
uitontwikkeld te zijn.
Ook Katgerman ziet steeds meer sec-
toren de positieve eigenschappen van
te passen, kunnen wij constructies
realiseren die volledig voldoen aan
de eisen van de klant.” Katgerman:
“In een constructie kun je niet sim-
pelweg het ene materiaal door het
andere vervangen. Je moet eigenlijk
terug naar de tekentafel, voor het
ontwerp van die constructie waar je
specifiek de eigenschappen van dat
materiaal op gebruikt.” Mackintosh
herkent dit. “We krijgen heel vaak
een tekening van een klant voor een
constructie in staal met de vraag wat
deze zou kosten in aluminium. Zo
werkt het niet. Het is volledig anders
denken: denken vanuit de mogelijk-
heden die je met aluminium hebt.”
Dat geheel opnieuw moeten ontwer-
pen, weerhoudt mensen er vaak van
om over te stappen, stelt Katgerman.
De emeritus hoogleraar aluminium-
technologie krijgt er zo nu en dan
vragen over. “Dat zijn meer speci-
fieke vragen hoe aluminium zich
wel of niet gedraagt. De klant heeft
bijvoorbeeld een aluminium product
en vraagt zich af of deze aan de eisen
voldoet. Dus niet zozeer een keuze-
vraag over een mogelijke overstap.”
‘Denken in oplossingen’
Of is én staal én aluminium aanpak-
ken juist beter? “Als je een gespecia-
liseerd constructiebedrijf bent, zoals
Bayards, dat veel in aluminium doet
en ook wel eens in staalconstructies,
kun je de klant engineeringoplos-
singen bieden,” zegt Katgerman. “Een
constructeur levert iets af voor de
functionaliteit, met onderdelen uit
materialen die het beste passen bij
die functie. Dat kan ook een combi-
natie van aluminium en staal zijn.”
“Van belang is dat je zelf de eigen-
schappen van het materiaal kent, dus
wat staal of aluminium wel of niet
kan,” tipt Katgerman nog. “Als je de
materialen begrijpt, ligt de stap wan-
neer je het toepast voor de hand.”
Maar ga zeker niet over een nacht
ijs, raadt hij aan. Geef niet toe aan
elke wens van de klant, en vraag ook
door, om de achterliggende reden te
achterhalen. “Soms is wat de klant
vraagt, niet echt wat hij wil. Het kan
dat hij aluminium wil gebruiken,
METAAL MAGAZINE ONDERNEMEN 15
De assemblage van een aluminium helikopterplatform.
14-15_aluminium.indd 15 05-12-18 10:08